arukereso

Árukereső, miért keresünk fel téged?

Az árukereső oldalak egyre népszerűbbé válnak. A vásárló nemcsak sokat spórolhat, hanem biztos lehet abban, hogy a legjobb áron vásárol.

A legalapvetőbb közgazdasági elméletek, azon a feltételezésen alapulnak, hogy a vásárlók mindig az elérhető legolcsóbb terméket keresik és vásárolják meg, amennyiben azok az árukon kívül mindenben megegyeznek. A vásárlások zöme mégsem az elérhető legalacsonyabb áron valósul meg, mivel a vásárlók információhiánnyal szembesülnek. Ezt az információs aszimmetriát hivatott csökkenteni a hirdetés, hogy a vásárló egyáltalán tudomást szerezzen az elérhető termékről. A hirdetésnek viszont költsége van, ami beépül az árba. Így a vásárló által könnyen megtalálható darabok, valószínűleg nem a legolcsóbbak a piacon. Egy kis utánajárással és tudatossággal azonban olcsóbban is hozzá lehet jutni a termékekhez. Az ár-összehasonlító weboldalak megjelenésével, a tudatos vásárlók számára még soha nem volt ilyen egyszerű megtalálni a legjobb árat egy termékhez. Magyarországon az  Árukereső a leglátogatottabb weboldal.

Ki nem szeret pénzt spórolni a vásárlásainál?

Az ár-összehasonlító szolgáltatásokat az online vásárlások elterjedésével egyre többen használják. 2018-ban az expandeo.com adatai szerint már 5,4 millió magyar vásárolt az interneten, évente átlagosan 120.000 forintot elköltve. Egy vásárlás átlagosan 15.000 forint volt.  Ez már nemcsak magyar adat. A kutatások szerint az online vásárlások 80 százalékát előzi meg egy internetes utánajárás, aminek jelentős része összehasonlító oldalakon történik. Az előzetes online tájékozódás alól a fizikai boltokban történő eladások sem kivételek.

Sőt, vannak már olyan mobilos alkalmazások, amik a boltba található vonalkódot le tudják olvasni, és automatikusan összehasonlítják a terméket a többi kereskedő áraival. Az applikáción keresztül vásárolni is lehet.

Átlagosan három weboldalt keresünk fel. Alapvetően minél nagyobb értékű vásárlásról van szó, annál több időt szánunk a tájékozódásra, ami egyébként teljesen érthető. Nem véletlen, hogyha elkezdjük írni a Google-ben, hogy árukereső, akkor a kereső a korábbi statisztikák alapján a tv-t, a laptop-ot és a mobiltelefon javaslatokat hozza ki elsőre, mivel ezeket keresik a legtöbben.

árukereső tv

A keresésnek van egy kevésbé közgazdasági, inkább pszichológiai hatása is, ugyanis bizonyosságot ad a vásárló számára, hogy az ár, amiért vásárol egy jó ár, és nem dönt rosszul. Ennek a gátnak a lebontására használják a boltok az árgarancia intézményét is, ami megnyugtatja a fogyasztót. Hogyha valaki árgaranciát mert vállalni a termékeire, akkor biztos a legolcsóbb kereskedők közé tartozik.

Mit csinál az Árukereső?

Az árukereső begyűjti a kereskedők termékeiről az adatokat és ezeket rendszerezi a honlapján. Ez egy rendkívül erőforrásigényes feladat, ugyanis folyamatosan frissíteni kell a tartalmat. Ennek automatizálását amint lehet bevezetik. Az értékteremtés abban rejlik, hogy sokkal hatékonyabb az összehasonlító oldalon összegyűjteni az információt, mintha a vásárlónak minden egyes kereskedőtől külön kellene tájékozódnia. A termékek leírása az oldalon is megtalálható, így minden információ egy helyen van.

A másik népszerű funkció, hogy a termékekről látjuk a többi vásárló véleményét, ami szintén segít a döntésben. Az értékelések a kereskedőkre is vonatkoznak, így az információs aszimmetria még jobban lecsökkenthető, ugyanis hamar kiderül, ha egy kereskedőnél az alacsony ár, rossz szolgáltatással párosul.

Árukereső

Az összehasonlító oldal – ha elegendő forgalommal rendelkezik – a kereskedőknek értékesíti a hirdetőfelületeit. A teljesség igénye nélkül jutalékot kaphat a vásárlás vagy kattintás után, illetve a kereskedő kiemeléséért.

Összességében elmondható, hogy a technológia fejlődése így hozzájárult ahhoz, hogy a klasszikus közgazdaságtan törvényei, ami racionális és jól informált gazdasági szereplőket feltételez, valóban működjenek. A tudatos vásárlók ma már sokkal könnyebben tájékozódhatnak, mivel nem kell meglátogatniuk minden egyes boltot, hogy az elérhető legjobb áron vásároljanak. A felszabadult idejükben pedig elkölthetik, amit a kanapéjukon ülve megspóroltak.