Az e-gyártóké-e az e-jövő

Az Indexen olvastuk, ezt gondoljuk róla

“Mindig túlbecsüljük a változást, amit a következő két évben várunk, és alulbecsüljük azt, amit a következő tízben.” – Bill Gates

A fenti idézet valószínűleg igaz az autógyártók piacára is, ahol a befektetők az elektromos és önvezető autók okozta várható felfordulás miatt egyre jobban fordulnak el a hagyományos, piacvezető autógyártóktól. Legutóbb a Daimler vezérigazgatója panaszkodott arról, hogy a befektetők gyakorlatilag csak a következő évtized végéig számolnak a vállalat működésével, profittermelésével. Ez annak a függvényében különösen érdekes, hogy a három nagy német autógyártó más piaci szereplőkhöz képest is sokat költ az elektromos és önvezető fejlesztésekre. A piac viszont az évi többmilliárd eurós K+F kiadásokat pillanatnyilag kidobott pénzként értékeli, nem hiszik el, hogy ez végül értékteremtésbe fordulhat. Ezt mutatja önmagában az a tény is, hogy a vállalatok jóval a befektetett eszközeik értéke alatt forognak.

A lenti ábra azt mutatja be, hogy az eddigi bejelentések alapján melyik ország mennyit fektetett (vagy fog fektetni) az elektromos autó fejlesztésekbe (bal oldal), és ez a fejlesztés hol fog történni helyileg (jobb oldal).

forrás: insideevs.com

Ezzel szemben például a Tesla kapitalizációja csupán 30%-kal kevesebb a Daimleréhez képest, miközben árbevételben közel a tizede a német gyártónak, hogy a profitokról és a beruházásokról ne is beszéljünk. Ez persze nem jelenti azt, hogy a Tesla csúcstechnológiája ne eredményezhetne a jövőben növekvő árbevételt és emelkedő profitrátákat, de azért az sem egyértelmű, hogy a Tesla technológiai előnye behozhatatlan. Főleg, hogy látszólag a németek is teljes gőzzel álltak neki fejleszteni.