Az elsüllyedt konténerhajó kincse

Az elmúlt évek változásai vajon tényleg a jól megszokott gazdasági rendszerek teljes átalakulását hozzák magukkal? Hiszen a globalizációnak vége, a kereskedelmi és technológiai háború itt van a nyakunkon, az amerikai hegemónia pedig végnapjait éli. Legalábbis ezt gondolhatjuk, ha a főárambeli nyugati újságok címlapjai alapján tájékozódunk.

Mi értékalapú befektetőként éppen az olyan iparágakban szeretünk részvénybefektetéseket keresni, ahol mások a világ végét látják, mert itt lehetséges igazán nyomott áron befektetéseket találni. Ilyen iparág ma a konténerhajók piaca, amelyet a fentiek szinte mind sújtanak, ám a GDP növekedéssel párhuzamosan az iparág is növekszik, és várhatóan továbbra is növekedni fog.

Az MPCC norvég hajózási társaság 2017-ben vásárolt használt hajókat az iparág történelmi múltjához képest igencsak olcsón. A hajók piaci értéke szignifikánsan nem változott (ezt mutatja az alábbi ábra is), de a gazdasági lassulás és a kereskedelmi háború miatt a társaság részvényára viszont körülbelül a kezdeti érték felére esett. Egy közelmúltbeli esemény talán jól rávilágít arra, hogy mennyire pesszimisták most a befektetők, és hogy mekkorára nőhet a részvényár normalizálódás esetén.

Hónapokkal ezelőtt jött egy hír, hogy a vállalat 69 darab hajójából az egyik szerencsétlen módon megfeneklett, és ezzel tönkre is ment, innen már csak a bontóba volt értelme elszállítani a roncsot. Rossz hír, gondolhatná elsőre a befektető, amíg utána nem számol annak, hogy a bontásért kapott acélhulladék ára és a biztosítási díj összege hogyan is aránylik ahhoz az értékhez, amit egy hasonló hajó a részvényből számítva érne. Ugyanis, ha megnézzük, mit mutat a részvény ára, akkor azt látjuk, hogy ezt a hajót jó esetben is maximum 6 millió dollárra árazták a befektetők, ezzel szemben a megfeneklett hajóért 8,5 millió dollárt kapott végül a cég.
Ha olyan szerencsétlenség érné tehát a vállalatot, hogy az összes hajója megfeneklik, úgy 40%-kal több pénzt realizálna a hajóin ahhoz képest, mint azt a részvényár alapján árazza most a piac. Mivel a cégben hitel is van, a tőkére vetített hatás hatványozottan jelentkezne: a jelenlegi 240 millió dolláros kapitalizáció hirtelen 400 millió dollárra emelkedne – ez pedig 70%-os ugrást jelentene a részvényárfolyamban. Nem is rossz egy megfeneklett konténerhajótól.