dec.
5
2018

Borászatba már nem fektet a műkörömkirály

Közhely, hogy filléres dolgok eladásából lehet nagy vagyont felhalmozni – és persze a divatból is. Márpedig a műköröm trendi divatcikk, amiből Jákob Zoltánnak sikerült egy óriás cégbirodalmat felépítenie. És ezzel párhuzamosan tért vissza egykori szakmájába – most egy nagy lakóparkot épít.

Építőmérnökként hazai cégeknél vállalt munkát. Mennyiben volt ez jó iskola az üzleti élethez?
A kilencvenes évek elején kezdtem egy hazai cégnél. Nem volt leányálom, hiszen reggel hatkor kezdtem Bicskén, ami azt jelentette, hogy hajnali négykor keltem és utaztam Budapestről a munkahelyemre. Aztán egy német cégnél folytattam építésvezetőként, ahol rövid idő alatt megdupláztam a profitot – fizetésemelést mégsem kaptam, ezért otthagytam őket. Aztán 1997-ben indítottam el saját építőipari vállalkozásomat, de már az első, alig 4 milliós munkába belebuktam, ugyanis a fővállalkozó csődje miatt nem akarták kifizetni az elvégzett munkát.

Ezek szerint nem volt túl ígéretes a kezdés… Miért nem ment vissza alkalmazottnak, mondjuk az állami építőiparba?
Mindig vonzott a vállalkozói lét és az önállóság. A kudarc nem tört le, hanem egy barátommal létrehoztuk az EU-Standard nevű vállalkozást, ami már nyereségesen működött. A cég egyébként ma is funkcionál, ami egy építőipari cég esetében több mint rendhagyó. Az ezredforduló táján azonban már elég pénzem volt, hogy váltsak és tőzsdézni kezdtem.

Ne is mondja, ezzel aztán biztos jégre ment…
Nem tagadom, ez sem jött be! Határidős ügyletekbe vágtam, és napi 24 órát ültem a monitort bámulva. Nem ment egyébként rosszul, mert öt ügyletből négy bejött – igaz az ötödikkel elúszott a pénz, amit addig kerestem… Egy év után ezt is feladtam.

… és ezzel egyben lenullázta magát?
Nem, mert csak a pénzem negyedét buktam el. Meg tudtam állni a lejtőn, amiben akkori apósom is aktív szerepet játszott. Jóindulatúan figyelmeztetett a veszélyekre, és ismét a saját cég felé terelt.

Ekkor fordult a műköröm-ipar felé?
Nem volt ilyen egyszerű. Bátyám informatikai cégébe szálltam be és ott ismerkedtem meg egy szlovák üzletemberrel, aki amerikai gyártmányú műköröm alapanyagot forgalmazott. Megnéztem, hogy a magyar piacon eladható-e ez, és úgy láttam, hogy van piaci rés, amit ki lehet használni. Akkortájt vagy húsz magyar importőr foglalkozott ezzel. Hollandián keresztül kezdtem behozni az alapanyagot és láttam, hogy a sok kis céget mivel lehet lehagyni.

Gondolom azzal, hogy olcsóbban szállít a megrendelőknek minőségi árut…
Egyáltalán nem! Az akkori versenytársak szinte semmilyen energiát nem fordítottak a marketingre és az alapanyag-fejlesztésre. Nem vettek részt kiállításokon, nem alkalmaztak szakképzett oktatókat, nem adtak ki katalógust – vagy ha igen, azt gyalázatos minőségben. Én ezen változtattam. Nagy hangsúlyt helyeztem a marketingre és a promócióra. Felkapott modelleket alkalmaztam, oktatást/tanfolyamokat szerveztem, nekiláttam a brandépítésnek – és bejött. Persze ehhez az is kellett, hogy találjak egy olyan amerikai vegyészt, aki a saját termelést megalapozta.

Ma a Crystal Nails világszerte ismert és jól hangzó márka. Ezt a nevet hogyan találta ki?
Két verzió volt: a Quality Nails vagy a Crystal Nails. Én az utóbbi mellett döntöttem. Ez ugyanis jobban hangzik és „csajosabb” is. Saját fejlesztésű termékekkel jöttünk ki, amelyek beváltak. Rengeteg kiállításon és versenyen vettünk részt. A legjobb hazai versenyző is a csapatunkat erősíti – ő egyébként a legjobb hazai oktató is! Olyan csomagot hoztunk létre, ami hatékony és egyben vonzó volt a viszonteladóknak is: folyamatos fejlesztések mellett hazai és nemzetközi versenyek, csapatépítés, magas presztízsű termékek. Sokat áldozok a márkaépítésre és az alapanyag-fejlesztésre itthon és külföldön is – ez nagyon megéri!

Másfél évtized alatt valóságos műköröm birodalmat épített fel. Mekkora most az exportjuk?
Alig tízmillió forintos volt az első, 2003 évi árbevétel. A tavalyi 7 milliárdos forgalom fele már külpiacokról érkezett, a profit pedig 2,5 milliárdra nőtt. A kiugrást a negyedik évben értük el, azóta minden évben rekordot döntünk. Ma már egy 200 fős csapat dolgozik három fejlesztőmérnökkel. Olaszországban, Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban is nagy játékosnak számítunk. Harminc országba szállítjuk termékeinket. Az USA-ban például a fodrászat után a műkörömépítés a második legnagyobb piac – megelőzve a kozmetikát!

Az azonban elképzelhető, hogy mivel divattermékről van szó, szükségszerűen hanyatlik majd ez a piac! Netán máris csökkennek az eladások?
Átalakul ez a piac is. A műköröm helyét részben átveszi a gél lakk. Ezt sokkal többen vállalják be, mint a körömhosszabbítást. Egy statisztika szerint az Egyesült Államokban a nők 30 százaléka használt műkörmöt, gél lakkot viszont már 50 százalékuk tenne fel. Erre kell tehát mozdulni nekünk is.

Két évvel ezelőtt visszatért az origóhoz. Lakóparkot épít Újbudán. Mégpedig az egyik legnagyobb budapesti épületcsoportot!
Nem arra vagyok büszke, hogy az egyik legnagyobb lesz, hanem arra, hogy a zöldfelület nagysága kimagasló. A különleges technológiával készülő 700 lakásos lakópark első ütemét jövő tavasszal adjuk majd át.

Ha már minden jól megy, akkor a tehetős üzletemberek rendre találnak valami „nünükét”, „szerelemgyereket”, amivel elfoglalják magukat, s amelyben nem elsősorban a pénzt látják. Önnek mi volt a nagy csábítás?
Nagyon szerettem volna egy borászatot venni Villányban vagy a Balaton mellett. Volt is ajánlat, amit el tudtam volna fogadni, de végül győzött a racionalitás és lemondtam erről. A sportkocsikat viszont továbbra is szeretem. Egyelőre ennyi…