CD Projekt – 1 év alatt a mennyből a pokolba

A lengyel tőzsde sztárjából, sereghajtó lett

Egy éve írtam egy blogbejegyzésben arról, hogy a Witcher 3 játékával befutott CD Projekt az évek óta fejlesztett nagyköltségvetésű (AAA) új játékát (Cyberpunk 2077) óriási hype előzte meg. A játék népszerűsítésére Keanu Reavest is sikerült megnyerni, aki a játék egyik karaktere is volt.

Ennek megfelelően óriási várakozások épültek ki a játékkal és a lengyel tőzsdén lévő CD Projekttel kapcsolatban. Ma már tudjuk, hogy a várakozásokhoz képest a játék és a CD Projekt is hatalmasat bukott. A játék nagyon sok hibával érkezett, főleg az előző generációs konzolokon. A sok hibának köszönhetően a Playstation levette a játékot az áruházából, ahova csak hosszú hónapok után került vissza.

Önmagában az, hogy a Cyberpunk 2077 eladási számai elmaradtak az elemzői várakozásoktól, és emiatt kevesebb profitot termel egy cég egyik játéka a következő néhány évben, még nem indokolna ekkora zuhanást egy cég árfolyamában. Az már sokkal inkább, hogy egy ilyen kudarc után a jövővel kapcsolatos várakozások is megváltoztak.

Megtört bizalom, tarhatatlan menetrend, elmaradt többjátékos mód

A CD Projekt eddig nem tudott hibázni. A Witcher 3 játékával óriási rajongótábort épített ki maga köré, ezért nem véletlen, hogy a Cyberpunkból, már az elővásárlásnál elkelt 8 millió példány. Ezzel a Cyberpunk megelőzte az eddigi legsikeresebb AAA játékot a GTA5-öt is. A bizalom viszont megtört, a rajongók ezek után kétszer is meggondolják mit rendelnek elő.

A cég emellett azt kommunikálta, hogy párhuzamosan fog fejleszteni két nagy franchise-t, (Cyberpunk, Witcher), ezzel is duplázva a bevételeket, illetve lerövidül a játékok fejlesztéséhez szükséges idő. Ma már tudjuk, hogy a sok csúszással megjelenő Cyberpunk 2077-et is csak komoly hibákkal sikerült kiadni, ezért a várakozások ezzel a feszített menetrenddel kapcsolatban is megkérdőjeleződtek.

A fenntarthatóság a profit tekintetében nagyon fontos egy vállalat értékében, ezért nagyon sokat jelentett volna, ha elindul a „Cyberpunk Online”, amivel az alapvetően egyjátékos Cyberpunk, többjátékos verziót kapott volna. A közös játék a barátokkal és ismerősökkel a tapasztalatok szerint sokkal tovább fenntarthatja az érdeklődést egy játék iránt, illetve ez egy nagyon jól monetizálható lehetőség lett volna, rendszeres havidíjakkal, vagy mikrotranzakciók segítségével. Erre több sikeres példát lehet látni az iparágban, például a sokat emlegetett nagy rivális GTA is megalkotta a GTA Online-t, ami folyamatosan termeli a pénzt. Költségoldalról közelítve, a multiplayer verziók fejlesztése már egy fokkal könnyebb, mintha egy teljesen új játék fejlesztésébe kezdene a fejlesztői csapat. A „Cyberpunk Online” ellenben úgy néz ki egyelőre lefújva.

A fent említett három ok nagyban hozzájárult, hogy a befektetők ma már más szemmel tekintenek a CD Projektre. A Cyberpunk megjelenésének hónapjától nézve a CD Projekt lett a régiós vállalatokat tartalmazó CETOP index* leggyengébb tagja.

Forrás: Bloomberg

Habár a rózsaszín köd elmúlt, azért mindezek ellenére, még mindig világszínvonal az, amit a lengyel CD Projekt letesz az asztalra. Temetni még nem kell a céget, a Cyberpunkot azóta is javítgatják, hogy mentsék a menthetőt, és rengeteg hibát javítottak már. Másrészt, a Witcher franchise-t továbbra is hatalmas érdeklődés övezi. A Netflix épp a napokban töltötte fel a Witcher sorozat 2. évadát, ami óriási népszerűségnek örvend. Ha kitart a sorozat lendülete, az könnyen a CD Projekt malmára hajthatja a vizet, ugyanis a Witcher 4 fejlesztése hamarosan elkezdődik. A kérdés csak az, hogy a Cyberpunk „bukása” mennyire nyomja rá a bélyegét a jól bevált franchise-ra, vagy mindezek ellenére, a játékosok újra „odaadják-e azt az érmét” a a Witchernek. (Toss a coin to you witcher)