Csodát tett az Aldi és a Lidl

Az üzletláncoknak köszönhetően eltűnt a zöldségek és a gyümölcsök áraiból a szezonalitásnak köszönhető áringadozás. Nagyjából minden ugyanannyiba kerül télen-nyáron, csak olyanok inganak kissé, mint a paprika meg a paradicsom. Viszont az, hogy utóbbi nyáron lement 400 forintig, télen meg 800 forintba került, semminek nem nevezhető ahhoz képest, hogy határozott emlékem van arról, hogy 87 telén, egy pesti zöldségesnél 400 Ft volt a “prímőr”, betegesen halovány szocialista paradicsom kilója, amikor körülbelül 6000 Ft volt a havi átlagfizetés. Tehát mai áron nagyjából 20 000 Ft volt akkoriban télen a rabló “paradicsom” kilója. Teljesen megfizethetetlen, nem véletlen, hogy akkoriban a monopol “hazai” fóliások degeszre keresték magukat, és a zöldséges a gazdag szinonimája volt. Ma a német diszkontok 96%-kal olcsóbban adják télen. És persze a téli paradicsom, főleg a koktél-, ami nem volt régen, összehasonlíthatatlanul finomabb ma, mint akkor.

Sajnos a málna meg az áfonya nincs benne a gyűjtésben, pedig épp a napokban gondolkodtam azon, hogy e két bogyós áraiból is mennyire eltűnt a szezonalitás. Most nyáron is 2-4000 Ft-ért lehetett látni áfonyát, málnát meg 3-4000 Ft-ért a Lehelen, és télen is 5-600 Ft egy 125 meg 200 grammos doboz. Az árak szinte tök egyformák karácsonykor, húsvétkor, akármikor és mindig lehet kapni, mindegy, hogy lengyel vagy spanyol vagy chilei. Teljesen el van kényeztetve a fogyasztó a verseny és a kapitalizmus által. A járvány és a lezárás se kottyant meg nekik, végig bőséges volt az áruválaszték.

Ráadásul a diszkontok jelenléte tompítja az erős inflációt is, mindkét cégnél bőven infláció alatti volt a kijelölt árukosár árváltozása egy év alatt. Az Aldinál egyenesen -1% (csökkentek az árak), a Lidlnél elhanyagolható +1,8%, 5% fölötti, EU-ban rekordszintűnek számító infláció mellett. Élő példa, hogy a verseny deflatórikus, a versenytől többet ér a pénzed.

A szezonalitás eltüntetésére visszatérve pedig, ha nem tudnád, milyen hónap van éppen, csak betolnának vakon egy bevásárlókocsiban az áruházba, ahol nem látnád, hogy éppen sapka-sál meg pufidzseki vagy spagettipánt, forrógatya és papucs van-e az embereken és úgy kéne kitalálni az évszakot az áruválasztékból egy Aldiban vagy Lidlben, akkor nem menne egykönnyen. Hiszen mindig van málna, áfonya, vagy 10 féle koktélpari, szilva, barack és újabban dinnye is. Ez nagyon, nagyon, nagyon jó. Mari néni repedt bio paradicsomja persze marha finom nyáron, tök jó a kertből tépni a zöldet meg fáról enni a barackot, csak abból a pár szemből nem lehet a lakosságot állandóan olcsó és friss zöldséggel és gyümölccsel ellátni. Nem mindenkinek van kertje, és pláne nem mindenki tudja megfizetni a bio luxusát, dupla-tripla árait se.

Málnás-áfonyás zabkása reggelire? Az év bármelyik napján az érted versengő diszkontokból vásárolva!