cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077: A régióban születhet meg a világ legértékesebb szórakoztató ipari terméke?

Ha megkérdeznénk az utca emberét, hogy szerinte melyik szórakoztató ipari termék termelte eddig a legtöbb bevételt a világban, akkor az emberek többsége valószínűleg a filmekben gondolkodna. A legnagyobb blockbuster filmek előkelő helyen szerepelnek ezen a listán, viszont a valaha legtöbb bevételt hozó film (Avatar – 3 milliárd dollár) se ér az első helyezett közelébe. Az első, a több mint 6 milliárd dollár bevétellel és 130 millió eladott példánnyal egy videójáték: a Grand Theft Auto V (GTA V). Ma viszont elstartolt az utóbbi évek egyik leginkább várt videójátéka (Cyberpunk 2077), amit egy lengyel tőzsdei cég, a CD Projekt fejlesztett. A CD Projekt a Witcher 3 (2015) játékával ért el igazán átütő sikert, aminek köszönhetően az árfolyama sokszorozott az utóbbi években.

Cd Projekt Red

CD Projekt Red

Forrás: Bloomberg

CD Projekt RED: az elmúlt évek egyik legjobb tőzsdei sztorija

A vállalat részvényeinek jelenlegi értéke 3300 milliárd forint, ezzel egyike a kelet-közép-európai régió legértékesebb cégeinek. Ezzel a piaci kapitalizációval olyan vállalatokat közelít meg, és olykor előz meg, mint a több mint 10 országban jelen lévő és nagy piaci részesedéssel rendelkező OTP vagy Erste Bank.

A vállalat évek óta fejleszti újabb nagy dobását a Cyberpunk 2077-et, ami több csúszás után, de a mai nappal megjelent. A játékosok körében évek óta várt projekt az egyik legnagyobb esélyes arra, hogy a GTA V sikeréhez felnőjön. De van esély arra, hogy a lengyel kihívó tényleg letaszítsa a valaha volt legsikeresebb szórakoztató ipari terméket a trónról?

Cyberpunk 2077: a kihívás elfogadva!

A CD Projekt mindent beleadott, hogy ennek az esélyét megadja. A marketinggépezet mozgásba lendült és legalább háromszor akkora büdzsével indult, mint a korábbi sikerterméknél, a Witcher 3-nál. A plakátokkal az utcán is lehet találkozni, a Youtube-ra feltöltött videók pedig több tízmilliós nézettséget érnek el. A játék népszerűsítésére egy olyan neves színészt is sikerült megnyerni, mint Keanu Reeves-t (Mátrix, John Wick), aki a játék egyik fontos karakterét alakítja majd.

Keanu Reeves Cyberpunk 2077

Keanu Reeves Cyberpunk 2077

Forrás: tech.hindustantimes.com

A GTA sikere mégis szinte megismételhetetlennek tűnik. Eladott darabszámban a Minecraft megelőzi, de az úgynevezett nagyköltségvetésű AAA játékok (ábrán pirossal) körében, ahol a játékok körülbelül 60 dollárért kerülnek értékesítésre, senki nem tudta megszorongatni se.

videojáték toplista

Legtöbbet eladott videójátékok

Forrás: Wikipedia

A GTA V-ben az a különleges, hogy habár a megjelenésekor is rekordokat döntögetett és 3 nap alatt 1 milliárd dollár bevételt termelt, még évekkel később is számottevő bevételt biztosít a fejlesztőnek. Elindult ugyanis a GTA Online a játék multiplayer verziója, ahol még mindig milliók játszanak és költenek. A multiplayer verziót a tervek szerint a Cyberpunk is megkapja majd, ennek nagy előnye, hogy ez egy teljesen új fejlesztésű játékhoz képest már jóval olcsóbban lefejleszthető..

 

GTA 5 eladások

GTA 5 eladások

Forrás: Statista

Mi lehetett a GTA V titka? 

A GTA sikeréhez hozzájárulhatott az is, hogy pont akkor jelent meg, amikor épp konzolgeneráció váltás volt. Ezért voltak akik a régi PlayStation 3/ Xbox 360-ra, és az új Playstation 4 / Xbox One-ra is megvették a játékot. A Cyberpunk helyzete ebben az esetben hasonló, mivel nemrég jelent meg az új konzolgeneráció: a Playstation 5 és a Xbox Series X. Másrészről egy konzolvásárlás után néhány „alapjátékot” is illik beszerezni, aminek tökéletesen megfelelt a GTA V, ami a fő sztorimód kijátszása mellett is számtalan időtöltési lehetőséget és tartalmat kínált. A Cyberpunk ilyen szempontból hasonlít a GTA-hoz, a hatalmas bejárható térkép sok felfedeznivalót rejt.

A GTA 5 sikerét megelőzte már több korábbi sikeres rész is, így a rajongótábor hosszú évek alatt épült ki. A kiadónak több sikeres játéka is volt már a játék megjelenése előtt is, az iparág legjobbjai dolgoztak azon, hogy egy világszínvonalú terméket tudjanak lerakni az asztalra. A CD projekt – a Witcher 3 sikere óta különösen – az egyik legnagyobb presztízsű fejlesztőként van számontartva, és az évek során rengeteg új fejlesztővel gazdagodott. Az előzetesekből és a kritikusok véleményéből kiindulva mindenképp egy csúcsszínvonalú játékot tettek le az asztalra, így papíron ez a feltétel is teljesül.

A Metacritic oldalon a játékot korábban kipróbáló újságírói/tesztelői kritikák alapján a játék 91-es átlagpontot ért el, ezzel a legjobbak közé került, de a GTA itt megelőzi a 96-os értékelésével.

Az előrendelési adatokról pontos számot nem lehet tudni.  De sokat elmond, hogy a játékok PC-s verziók értékesítésében legnagyobb piaci részesedésével rendelkező Steam-nél, amint a Cyberpunk előre letölthető részét december 7-én elérhetővé tették, a másodpercenkénti 8 terabyte (Tbps) letöltési adatforgalom a Cyberpunk miatt 23,5 Tbps-re nőtt. Ez visszaszámolva körülbelül azt jelenti, hogy egyidőben körülbelül 400.000 ember töltötte le a játékot. Ilyen számot 2017-óta nem tapasztalt a Steam, és akkor is csak egy alapvetően ingyenes játéknál.

Az a megmagyarázhatatlan plusz

A Cyberpunk 2077 mégis mindezek ellenére nagyon nehéz helyzetben van, ugyanis nem ő az első, aki megfelelt a fenti siker kritériumok többségének. Sikeres játékot gyártani nehéz, de a világ legsikeresebb játékát megalkotni még nehezebb. Van ugyanis a fent említett néhány dolog mellett számtalan más, ami miatt a GTA sikeres lehetett. A napokban viszont talán kiderül, hogy képes -e felnőni a feladathoz a Cyberpunk. Te mit gondolsz?