Gondolkozz a dobozon kívül

Néha egy jó ötlet többet ér, mint sok ezer forintnyi biztosítás, csomagolás, fejlesztés. Éppen egy ilyen esetről olvastam a napokban, ami annyira rendhagyó, hogy muszáj róla egy rövid gondolatban megemlékezni.

Az ötlet egy kis holland bicikligyártótól származik. A VanMoof egy holland startup, ami azért jött létre 2015-ben, hogy „újratervezze a biciklizés élményét és formáját”. Nyilván nagy cél, de nagy célok nélkül nem is tudunk elképzelni egy startup-ot manapság.

Első körben személyre szabott bicikliket gyártottak. Az így készült biciklik ára nem ritkán elérte a 3000 dolláros (850.000 forintos) árat.

Mivel azt a célt tűzték ki maguknak, hogy 2020-ra a biciklik közel 100%-át online értékesítik, a legnagyobb problémájuk a szállítással adódott. Akárhogy csomagolták is be, a bringák nagy arányban sérülten, törötten érkeztek meg a vevőkhöz. Ez nagy bosszúságot okozott az ügyfeleknek és jó nagy extra költséget az eladói oldalon, hiszen ezeket minden esetben cserélték, javították. Bármennyi új szállítóval is szerződtek, a sérülések aránya nem sokat változott. Mit reagálna erre egy átlagos vállalkozás? Valószínűleg jó sok pénzt ölne bele új, masszívabb csomagolásba vagy nagy összegű biztosítást kötne a csomagra. Ők nem így tettek.

Úgy döntöttek, hogy a drágább csomagolás és biztosítási költségek helyett inkább a doboz designját alakítják át. Mivel az egyébként is olyan alakú volt, mintha egy nagy plazma TV lenne benne, az új csomagolással azt szerették volna imitálni, mintha a bicikli helyett tényleg egy drága televízió lenne benne, de a valós tartalmat is feltüntették. A csomagolás végül ilyen lett:

 

Abban bíztak, hogy a rakodómunkások máshogy állnak egy TV-hez, mint egy bármilyen más nagy dobozhoz. Mennyire igazuk lett! A szállítás okozta sérülések száma 80%-kal csökkent egy év alatt! Miközben a csomagoláson kívül semmi sem változott. Akárhogy is nézzük ez az ötlet és a kivitelezés is zseniális.

Egy probléma van ezzel, mint minden sikeres, ámde könnyen másolható ötlettel, amivel pénzt lehet keresni. Ha sokan elkezdik használni, akkor már nem fog olyan jól működni. Ha nekem hasonló problémám lenne a szállítási sérülésekkel, akkor ez a cikk biztosan arra motiválna, hogy ha meg tudom oldani, próbáljam meg a saját csomagolásomat nagyon törékeny dolognak álcázni (TV, laptop, orvosi műszer…), ha ez a branding célját nem sérti (sőt akár javítja). Viszont, ha mindenki alkalmazná ezt a módszert, akkor a munkások egy idő után csak TV-nek látszó dobozokat pakolnának a jövőben, és mivel minden dobozra nem figyelhetnek ugyanolyan módon (idő, pénz, hatékonyság okán) ezért a sérülések újra szaporodnának. Egyébként valószínűleg akkor is, ha valóban TV lenne abban a dobozban.

Ugyanígy van ez a tőkepiacon is. Ha egy sikeres kereskedési startégiát elkezdenek egyre többen másolni, akkor az a stratégia egyre kevésbé lesz hatékony, míg végül elveszíti működőképességét. Ezért nem hiszek abban, hogy valaki a tuti online kereskedési startégiáját 100 (vagy akármennyi) dollárért, euróért bárkinek is elmondja, megtanítja. Annak ellenére sem hiszek benne, hogy jó sok ilyen hirdetést látni manapság is. Az okom pedig nagyon egyszerű: ha tényleg „tuti” lenne, akkor nem adná el senkinek, pláne nem 100 dollárokért, mert sokkal többet veszítene a hatékonyság romlásán, mint amennyit keresne a 100 dollárokon. Az ugyanis nem kérdés, hogy a hatékonysága elkezdene romlani, minél többeknek adja el. Ha pedig mégis többet keresne a 100 dollárokon, akkor maga az ötlet nem lehetett annyira „tuti”, mint ahogy azt vélhetően állította az értékesítéskor.

Ebből a szempontból ez a kis holland cég zseniális, de hibát követett el azzal, hogy ezt az ötletet megosztotta a nagyközönséggel. Döntését mégis indokolhatja az, hogy nagyobb hír és marketingértéket látott abban, hogy megosztotta, és emiatt sokan írtak róla, mint amekkora költséget abban, ha mások is elkezdik emiatt majd másolni. Márpedig másolni fogják ebben biztos vagyok, én is ezt tenném…