Ha sajtot eszel ágyhoz kötözve fogsz meghalni!

Mint tudjuk a számok nem hazudnak, a következő ábra üzenete pedig vitathatatlan. Ráadásul ez nem is „fake news” ez az Amerikai Statisztikai Hivatal hivatalos adatbázisából származó manipulálatlan adatsor. Megkérdőjelezhetetlen az összefüggés:

Ezek alapján minél több az egy főre jutó sajtfogyasztás az Egyesült Államokban annál többen halnak meg az ágyneműjük foglyaként. A korreláció még 10 év távlatában is rendkívül erős. Hihetetlen és mélyen elgondolkodtató.

De ha már ezt az összefüggést látjuk, akkor meg sem kell lepődnünk azon a tényen, hogy kevés veszélyesebb dolog leselkedik a medence vízébe esőkre, mint az, ha Nicholas Cage egy újabb filmprodukcióban szerepel. Tudom, hogy lélegzetvisszafojtva várják a chart-ot. Íme:

Bár tény, hogy 2009-ben Cage filmbeli megjelenéseivel nem nőtt teljesen arányosan a medencébe fulladtak száma, de még ennek ellenére is 10 év viszonylatában az összefüggés elég erős.

Lássunk még egy utolsót, bevallom ez az egyik kedvencem:

Vajon az emberek egyre kíváncsibbak az új böngészőkre, ahogy a gyilkossági ráta csökken vagy éppen fordítva a gyilkosok vérengzési kedve csökken attól, hogy elkezdenek más böngészőket is használni? Akármelyik is a helyes állítás talán nem is túlzó a kijelentés, hogy a Google a Chrome böngésző népszerűségének növelésével életeket ment! Thank you Google!

Bár remek lenne egy marketingkampány alátámasztására Google színekben a fenti következtetés, sajnos a valóság ennél árnyaltabb.

Mostanra már gondolom az olvasó velem együtt kételkedik az ábrákon található összefüggések tényszerűségében. És milyen jól teszi! Hát lássuk hogyan is lehet ezt a gordiuszi csomót átvágni!

Az ábrák nem manipuláltak, valós adatokon alapszanak, az adatok között pedig egyértelműen erős korreláció mutatkozik. A korrelációnak azonban fontos hiányossága, hogy nem (mindig) azonos a kauzalitással. Vagyis attól, hogy valami (kis egyszerűsítéssel) együtt mozog valami mással, még egyáltalán nem biztos, hogy a két együttmozgás között kauzalitás, azaz ok-okozati viszony is van. Ezt a statisztikában közismert mondást sok befektető és elemző hajlamos elfelejteni. Professzionális elemzésekben is rendszeresen kimondott tény korreláló adatsorokról az egyértelmű ok-okozati összefüggés. Sokszor az olvasó érzi magát kényelmetlenül, ha egyáltalán meg meri kérdőjelezni az okozatiságot. E cikk épp ezen olvasóknak szól. Csak bátorítani tudom Önöket, hogy igenis kérdőjelezzék meg! Akár írják ki a falukra vagy a monitoruk háttérképére:

A korreláció nem egyenlő a kauzalitással!

És ha ez a három példa nem lenne elegendő állításom alátámasztására, javaslom, hogy keressék fel a következő oldalt. Nekem jó pár vidám percet okozott az átnézése: http://www.tylervigen.com/spurious-correlations