Hal és más

95%-kal esett vissza az amerikai friss hal- és tengergyümölcse eladás, ami óriási veszteség egy évi 100 milliárd dolláros piacon. Sokan leálltak a halászással, a haltenyésztők pedig nem tudják kinek eladni a készleteket – főleg a vendéglátás volt eddig a vevő, a fogyasztók meg alapvető élelmiszerekből való készletezés idején nem a friss halra vannak rákattanva, ami romlandó, kényes a tárolása és ezen tulajdonságai miatt jóval drágább is, mint a hús. Most lehet olcsón homárt enni: “In March, the wholesale price for 1.25-pound lobsters was 33% lower than it was in 2018.” Persze lesz feltámadás, amcsik mindig minden szószból kimásznak, de nem mindenki éli meg.

Honi leágazás: a diszkontláncokban sokáig egyáltalán nem volt halaspult, csak az elmúlt évek gazdasági növekedésével, a bővülő fogyasztással jelent meg. Nos amekkora robbanás itthon kinéz a munkanélküliségben (akár 12-15%-ra, rendszerváltás utáni csúcsra), és amennyivel leeshet itt a vásárlóerő összességében is, simán teljesen eltűnhetnek majd a halaspultok és visszabutulhat az élelmiszerkínálat a 10 évvel ezelőttire. Ugyanis a megcsappant pénztárcájú vevők először érthetően a drágább termékek vételét fogják abbahagyni, a hal ilyen, és visszamennek olcsóbbakra. Nem a 3-6000 Ft közötti diszkontos árakon menő farfarkassügér, pisztrángfilé, lazac, tonhal, rák, kagyló, sushi stb. lesz a legfőbb gondjuk – és majd csomó kicsit is felsőbb kategóriás termék, nem csak hal, legközelebb újra Ausztriában lesz megtalálható.

 

Forrás: Vakmajom a Facebookon