Heti összefoglaló – 2021.11.14.

A piacokon nincs sok változás a korábbiakhoz képest: továbbra is Goldilocks, csak a héten erre rájött némi inflációs para, amitől az amerikai hozamok ismét felugrottak. Ehhez képest a részvények kifejezetten erősek maradtak – különösen Európa, amely 13-éves csúcsra ment! Alacsony kamatok, lassulás, de nem gazdasági összeomlás: ezt kifejezetten szeretik a részvények. A kötvényeknél továbbra is hozamcsökkenésre számítok (nagyjából az összes befektető alulsúlyban van és inflációtól retteg, miközben valószínűleg komoly kínai+Covid lassulás lesz), de itt valójában egyetlen dolog számít, a bérnövekedés ütemeHa az tartósan emelkedik, akkor hiába esnek majd a termékárak (vagy legalább nem mennek fel), a bérinflációs nyomás miatt a Fednek emelnie kell. Erre inkább 2022 második felében számítok, tehát előbb az infláció stabilizálódását/csökkenését várom a fejlett  országokban 2022 első felében, mielőtt elindulunk felfelé 2022 második felében, de lehet, hogy tévedek, és emiatt ezt az adatot kiemelt figyelemmel fogom kísérni.

Nagy kérdés a kínai gazdaság növekedése is. Szerintem nagy lassulás lesz, de egyelőre nyugodtak a piacok – itt valószínűleg a shanghai tőzsdeindex, a kínai vállalati kötvényhozamok és a nyersanyagok (például réz) árfolyama lehet irányadó.

A héten idehaza minden szem az MNB-n lesz: a kormány tövig nyomott gázpedállal hajszolja a rég túlfűtött gazdaságot, miközben a jegybank ímmel-ámmal ellentart, és próbálna valamit tenni az infláció ellen – de persze úgy, hogy az ne ártson a növekedésnek. El kell döntenie a jegybanknak, hogy mi lesz. A 15 bázispontos kamatemelgetési ütem nem tartható, de még a 30 pont sem feltétlenül elég, igazándiból csak egy meglepetésszerű, kemény fellépés tudja megállítani a forint árfolyamát (és ez körülbelül az egyetlen amire az MNB tud és akar hatni). Szerintem marad a 30, de az a piacoknak (legalábbis rövidebb távon) kevés lesz…

Mindezeknél sokkal érdekesebb a benzinárszabályozás: maximálták 480 forinton az árakat. Mi a baj ezzel a szabályozással? Egyrészt ugye Kornai János hazájában élünk, aki pontosan leírta a hiánygazdaság jelenségét, okait, természetét, és azt gondolná az ember, hogy ebből tanultak a gazdaságpolitikusok. Spoiler: nem! Aki élt a szocializmus idején az (Kornai nélkül is) pontosan ismeri milyen volt a szocialista banán: olcsó. Csak nem volt. Ilyen a hiánygazdaság. Nyilvánvalóan pár hónapig persze a jelenlegi benzinárak mellett még életben maradnak a kereskedők, nem lesz hiány, fognak adni benzint, sőt szerintem a Covid miatt (és ha az MNB is úgy akarja – lásd fentebb) lehet, hogy lejjebb csúsznak a (forintban számított) olajárak, és végül nem is lesz túl nagy veszteségük, tehát amíg csak rövid ideig marad ez a rendszer, addig valószínűleg nagy károkat nem okoz, de hosszabb távon az ilyesfajta árszabályozás egyenes út a hiánygazdasághoz.