A teljes cikk a g7.hu-n olvasható.
A Volkswagen részvényárfolyama az év eleje óta 80 százalékkal nőtt, és csak a március 15-i bejelentés óta 20 százalékkal drágábban lehet VW-részvényt venni. Ugyanebben az időszakban a Tesla részvényárfolyama 10 százalékkal esett vissza.
Mi lehet ennek az oka? Szabó Balázs, a Hold Alapkezelő elemzője szerint a szárnyalás egy részét nem lehet megmagyarázni, egyszerűen mániák mozgatják mostanában a piacokat. Tavaly a csak elektromos autókat gyártó cégek papírjai többszörösükre emelkedtek a tőzsdén, ám jelentős esések vannak az elmúlt hetekben. Most a hagyományos gyártók árfolyam-emelkedésén van a sor.
“Manapság a tőzsdének megfelelni valami egészen mást jelent, mint az elmúlt tíz évben, és úgy tűnik, hogy a Volkswagen vezérigazgatója érzi ezt a dolgot. Egy jól irányzott Twitter-üzenetre ma nagyobb emelkedés jön, mintha javuló profitokról beszélnének” – mondta erről Szabó, aki szerint a Volkswagen bejelentése alapján annyi vehető biztosra, hogy a cég tényező lesz az e-autók piacán, de hogy a befektetők pontosan minek örülnek, azt nehéz magyarázni, mivel “most olyan őrület van, hogy nehéz tisztán látni”.
Szabó ugyanakkor azt is elismeri, hogy a tőzsdei szárnyalás mögött vannak fundamentális tényezők is, tehát nem kizárólag a befektetőek irracionális optimizmusa áll az árfolyamok növekedése mögött.
“A kínai piac helyreállása már 2020-ban jót tett a kilátásoknak, amihez hozzájön, hogy az év második felére az európai és amerikai piacok is kinyitnak majd. A kereskedelmi háború és az ipar lassulása most nem zavar be, mint a járvány előtt, és a gazdaságpolitika inkább hozzájárul az autóipari forgalom növekedéséhez a bőkezű költségvetési élénkítéseken keresztül kialakuló extra lakossági keresleten keresztül” – mondta.
Jelenleg az iparágban hiába vannak magas belépési korlátok a technológia és a költséges fejlesztési projektek miatt is, a cégek “elversenyzik” a nyereséget, és ezen az elektromos autók elterjedése sem fog változtatni.
“Szerintem ezen az önvezetés elterjedése változtathat majd nagyot, ez ugyanis hálózatokon keresztül működik, és a hálózatot csak egy cég üzemeltetheti. Ez nem feltétlenül jelent monopolpiacot, de már egy többszereplős, a jelenleginél jóval koncentráltabb piacon is magasabb profitok lehetnek majd, mint jelenleg” – mondja Szabó Balázs.
Szerinte a Tesla és néhány kínai e-autó gyártó, mint például a piaci kapitalizáció alapján már globális top 10-ben lévő Nio is pályáznak erre a piacra, de a végső nyertesek között reálisan ott lehetnek majd a hagyományos gyártók, és ebbe az irányba mutatnak a Volkswagen elmúlt időszakban nyilvánosságra hozott törekvései is.
A témát Szabó Balázs és Balásy Zsolt a legutóbbi podcastunkban is értintette.