Az amerikaiak is otthonaikban ragadtak. Szociális aktivitásuk akadályokba ütközik, utazni ők sem tudnak, szabadidős tevékenységeik köre is erősen korlátozott – unatkoznak. Pénzük viszont van, költeni…
Youngtimer
Az elvtársak kívánsága – VAZ-2106 (1976-2006)
Az 1970-es évek derekán a VAZ-2103-as állt a Lada-kínálat csúcsán. Az „Ezeröcsi” olaszos szépségével, erős motorjával, kényelmével, gazdag műszerezettségével hihetetlenül vágyott autó volt a keleti…
A változás vírusa
Új év, új fogadalmak. Vagy a régiek ismét. Mert az ember már csak ilyen. Tervez, fogadkozik, de a lényeg, a cselekvés már sokszor elmarad. Pedig…
Hobbiautót a népnek! – Trabant 601 Tramp (1978-1990)
A 601-es volt a Trabant legismertebb és leghosszabb ideig gyártott típusa. A 26 éven át tartó modellciklus alatt a mérnökök nem csak a bázismodellt fejlesztették…
Rendszerváltó – Lada Samara (1984-2013)
A belföldön Szputnyik néven piacra dobott Samara, a Niva után a második teljesen önálló fejlesztésű modellje volt az AvtoVAZ-nak. Viszont ez volt az első fronthajtású,…
Kispolszki – Polski Fiat 126p (1973-2000)
1972-ben a Torinói Autószalonon a Fiat bemutatja új kisautóját, a legendás 500-ast leváltó 126-os típust. És bár a mindössze 3,05 méter hosszú karosszéria teljesen új,…
Nagypolszki – Polski Fiat 125p (1967-1991)
Az FSO gyárat 1951. november 6-án alapította a lengyel kormány Varsóban, ahol 1957-től a Syrena kisautót, majd Warszawákat gyártottak. Az 1960-as években viszont már valami…
A legnyugatibb keleti – Zastava 101 (1971-1983)
A Crvena Zastava, azaz Vörös Lobogó autógyárat 1953-ban alapították a Belgrádtól délre fekvő Kragujevácban. A Zastava története már az 1950-es évektől szorosan kapcsolódott a Fiathoz….
Keleti kényelem – Tatra 2-603 II (1968-1975)
Az azonos nevű hegyvonulatról elnevezett Tatra már 1897-től gyártott gépesített luxushintókat. Később megjelentek a cég saját tervezésű személyautói is, elsőként a T77, majd a T87…
Záporeső – ZAZ 968M (1980-1994)
A keleti blokkban talán csak egy kisebb presztízsű autómárka létezett a Trabantnál, a Zaporozsec. Létrejöttének legfőbb célja, egy mindenki számára elérhető, olcsó népautó megalkotása volt….
Ezerkecske – VAZ-2101 (1970-1982)
A szovjet elvtársak az 1960-as évek elején egy modern konstrukciójú autóval akarták kielégíteni a középosztály növekvő igényeit. Választásuk végül a 124-es Fiat-ra esett, a vonatkozó…
Ezt is „túltoltuk”!
A hír röviden: „2019. október 14-től a forgalmazók lakossági állampapírt nem fogadhatnak el fedezetként semmilyen hitel-, kölcsön- vagy egyéb ügylethez (pl. lombardhitel, derivatív ügyletek). A…
A hiányzó láncszem – BMW 700 LS Luxus (1964)
A BMW sohasem szenvedett hiányt azokból az autókból, amelyek a bajor retorika szerint „megmentették a vállalatot a csődtől”. Számos modell (Isetta, 700-as, ”Neue Klasse” sorozat)…
Supra-őrület
Ugyan még csak néhány nap telt el legutóbbi autós írásunk megjelenése óta, máris itt egy újabb, elképesztő leütési magasságba jutó autóárverés. A Toyota ugyanis jótékony…
Arany vs. Ferrari – Vajon melyik a jobb befektetés?
Egy Ferrari 250 GTO, vagy néhány rúd arany? Önök melyiket választanák? Itt az Alapblogon is többször írtunk már róla, hogy a világ vezető jegybankjai által…
Mi lesz veled Airbnb?
Legalább is Budapest néhány kerületében. Január első napjaiban jelent meg a VII. kerület új rendelete, miszerint a kerület külön adót vet ki az újonnan létrehozott…
Higgy az álmaidban – ANTRO Solo (2008)
Habár kiemelt képünk talán ezt sugallja, mai írásunk főszereplője nem a Tesla valamelyik modellje. Illetve egy picit mégis. Párizs, Porte de Versailles, 5-ös csarnok, 135-ös…
Önvezetés IKEA-módra
Növelik a közlekedés biztonságát, javítják a levegő minőségét, nagyobb kényelmet, jobb hatékonyságot és összességében kisebb környezeti szennyezést eredményeznek, miközben sokkal több embernek kínálnak, akár személyre…
A Tesla és a megbízhatóság, avagy messze még az élmezőny
Nagyon messze. De még a középmezőny is „fényévekre”. A tények legalább is ezt mutatják. A brit What car? magazin szokásos éves felmérése szerint – mely…
Tesla Model X mint postaláda?
Igen, ma már akár ez is lehetséges. Igaz, kell hozzá némi kreativitás, egy-két modern technikai eszköz – egy okostelefon, néhány alkalmazás, egy biztonsági kamera és…
Merre tovább S&P 500?
A napokban „szembe jött” velem egy érdekes adatsor: Természetesen nagyon sok következtetést lehet levonni a táblázatban szereplő számokból. Az egyik ezek közül, hogy a tőzsdék…
Örök etalon – Iso Grifo GL 365 Lusso (1968)
Az ideális sportautó fogalmát sok rajongó számára az 1960-as évek olasz gépcsodái testesítik meg. Azok az autók még egy olyan korban születtek, amikor a sofőrt…
Ezeröcsi – VAZ 2103 (1974)
Mindig is vonzottak az autók. Még hároméves sem voltam, amikor már könnyedén felismertem lényegében az összes korabeli autótípust. Persze nem volt ez olyan nagy szó,…
Columbo büszkesége – Peugeot 403 Cabriolet (1959)
Fél évszázada már, hogy a világ filmrajongói megismerhettek egy különös tekintető, furcsa stílusú, ballonkabátos felügyelőt. 1968. február 20-án vetítették le ugyanis Amerikában a később kultikussá…
Stuttgart kedvence – Porsche 911S (1970)
Vannak formák, melyek hűen tükrözik egy-egy autótípus arculatát, e mellett a mai napig összetéveszthetetlenek. Ezek között az identitást meghatározó típusok között pedig vannak rokonlelkek is….
Bambina – Fiat 500 L (1968)
Az olasz autógyártás sokak szerint az 1950-es évek második felétől az 1970-es évek első feléig terjedő időszakban volt a csúcson, azokban a hihetetlenül kreatív és…
Mr. Duroplast – Trabant 601 S (1987) – 2. rész
Hosszú évek óta tudjuk már, hogy a keletnémet autóipar legnagyobb számban eladott járművének a Trabant bizonyult. A kisautó 1957-től 1991-ig tartó pályafutásának szinte teljes intervallumát…
Mr. Duroplast – Trabant P50 (1959) – 1. rész
A legtöbben utálják, mégis tömegek kedvelik. Hogy ez ellentmondás? Nem feltétlenül. Persze a két kijelentés között azért eltelt vagy két emberöltőnyi idő. Hiszen a nyitó…
Már Leonardo is
A Christie’s aukciósház múlt szerdai, New Yorkban rendezett árverésén szenzációs áron, közvetítői díjjal együtt 450,3 millió dollárért, azaz közel 120 milliárd forintért (!) kelt el Leonardo…
Megasztár – Morris Mini-Minor (1967)
Nem csak egy autó, hanem divatikon is volt egyben, hírességek egész sora közlekedett vele. Hosszú pályafutása alatt számtalan mozifilmben játszott főszerepet. Születése közvetve az 1956-os…