Motorbiciklit a Holdra

Mindent lehet fokozni. Ha lúd, hát legyen kövér! Ha önmagában nem lenne elég veszélyes a Holdra utazni, akkor fejeljük meg azzal, hogy ott még motorozunk is!

A drezdai székhelyű motorbicikli-tervező cég, a Hookie már el is kezdte a tervezést. Kifejlesztettek egy működőképes holdi motorbiciklit. A jármű a Tardigrade nevet kapta, amely a tudományos neve a medveállatkáknak, azoknak a parányi élőlényeknek, amelyek a legdurvább körülmények között is megtalálhatóak, és még az űrbeli körülményeket is képesek túlélni.

A megalkotott jármű, a mindössze 140 kg tömegű holdi motorbicikli könnyebb, mint az Apollo programban használt holdautó (210 kg), így a fejlesztők szerint az Artemis-küldetés során 3-4 darabot is a Holdra lehetne juttatni.

A motorbicikli tervezői egy orosz művész, Andrej Fabisevszkij 2020-ban készített koncepcióját használták fel. A tervezést vezető Nico Müller vigyorogva mondta el egy interjúban, hogy a legjobb érzés az volt, hogy a tervezés során nem kellett a szigorú német biztonsági előírásokat betartani. Persze helyettük más – ugyancsak elég szigorú – feltételeknek kell megfelelnie mindennek, ami az űrbe megy. A külső váz tíz milliméter vastag lézervágott alumínium lemezből készült, a kerekek tengelyei pedig speciális fémötvözetekből. A hajtásláncot, (ami az elektromos motorokat készítő svéd cég, a Cake terméke) egy alumínium bevonatú, kevlár és teflon burkolat védi a sugárzástól, mikrometeoritoktól és az űr hidegétől. A tervezők szerint az igazi nagy kihívás a fél méter átmérőjű, csaknem 18 centiméter széles kerekek megalkotása volt, mivel a hagyományos, levegős tömlőt itt sem lehetett alkalmazni. A könnyűfém ötvözetből készült felnikre 12 részből álló poliuretán burkolatok kerültek, amelyek szükség esetén részenként cserélhetőek. Az egész járművön törekedni kellett arra, hogy a tartalékalkatrészek segítségével egyszerűen lehessen javítani.

Bár szerződés még egyetlen űrügynökséggel sincs, Nico Müller állítása szerint a NASA tud a munkájukról.

Bizonyára, ahogy a Hold felszínén az asztronautáknak meg kell tanulniuk a járást, úgy a motorozás, az egyensúly megtartása, a mozdulatok megfelelő sebességgel történő végrehajtása is gyakorlást igényel majd. Ha elképzeljük, hogy mik lehetnek a Holdon a motorozás fő veszélyei, nem a nagy forgalomra és a figyelmetlen autósokra kell gondolnunk. A Holdon motorozás inkább a sivatagi terepmotorozásra hasonlít, vagyis itt is a járművezető a fő veszélyforrás. Persze a kisebb gravitáció miatt kisebbet lehet esni (vagy legalábbis lassabban), így a Holdon a repülés közben el lehet gondolkodni, hogy jó ötlet volt-e ennyivel menni.

Persze az aszfalton kipörgetett kerekek égett gumiszagáról, a felbőgő motor hangjáró, a menetszél zúgásáról és arról, ahogy a szerelés alá bekúszó menetszél a bőrt csiklandozza, sajnos a Holdon mind le kell mondani. Felmerülhet a kérdés, akkor az egész mire jó?