Nagyra nőtt a Miniplast – ami eleve Masterplastként indult

Örülnek a befektetők, mert egészen frenetikus növekedés, amit a Tibor Dávid és Ács Balázs által alapított Masterplast árfolyama mutatott. Az egykori garázscég ralijának egyik oka egy jó időben meglépett cégfelvásárlás volt – a német vállalkozás a Covid idején nagyon keresett egészségügyi védőfelszerelésekhez szükséges alapanyagokat gyárt ugyanis. De az építőanyagipari szigetelő termékek iránt is gyorsan nő a kereslet – ez is felfelé hajtja a részvényárakat. Hogy meddig? Erre is válaszolt Tibor Dávid, az egyik alapító.

Hétszáz forintos átlagárról egészen 2800 forintig katapultált a Masterplast árfolyama tavaly. A hihetetlen árfolyam-növekedés mögött az elemzők szerint egy vállaltfelvásárlás áll – egy német, egészségügyi alapanyagokat is gyártó céget vettek meg tavaly tavasszal, a Covid járvány beindulásával szinte egyidőben. Ilyen jól látták azt, hogy mit hoz a jövő, vagy egyszerűen szerencsések voltak?

Idestova két éve tárgyaltunk a tetőfólia gyártásban érdekelt LHB Aschersleben cég megvásárlásáról az anyagi gondokkal küzdő tulajdonossal. Februárban már el is készült a megállapodás, amit a járvány átírt. Az üzemet végül tavaly július elsején vehettük át. A megállapodás szerint két lépcsőben érjük el a 100%-os tulajdonrészt. Először a vállalat felének lettünk tulajdonosai, a menedzsmentjogokkal együtt, majd legkésőbb 2022 vége után vásárolhatjuk meg a fennmaradó részt. A fő tevékenység az építőipari fóliák gyártása volt, az egészségipari alapanyagok a termelés 5-10 százalékát tették csak ki egy évvel ezelőtt – más kérdés, hogy ez akár 100 százalékra is nőhetett volna a Covid alatt.

Milyen árbevétel-növekedést jelent az új szerzemény?

Évi 15-20 millió eurós növekményt várunk a cég felvásárlástól, de az EBITDA-ban mért eredmény vagy a nyereség még ennél is nagyobb lehet. A teljességhez hozzátartozik, hogy már 10 saját gyártóegységünk van és a termékeink több mint 40 országba jutnak el. Nem kétséges ugyanakkor, hogy az LHB megvásárlása egy szintugrással volt egyenlő számunkra.

Rövid vagy akár középtávon milyen előnyöket jelent ez?

Olyan gyárral bővültünk, amellyel a Made in Germany jelölést is megszereztük. Ennek szimbolikus jelentősége is van, hiszen egy vezérbrand került a csoportba. A német piaci szereplők szemében is felértékelődött a Masterplast, ezentúl nem tekintenek minket kelet-európai “kalandoroknak”. És még egy: a magyar vagy szerb gyárunkban készített termékeket is gyorsabban és jobb áron tudjuk eladni, és könnyebb lesz a piacra lépés az új termékekkel is.

A koronavírus-járvány szélsőségesen érintette a gazdaságot. A keresletcsökkenésre sokan panaszkodnak, viszont vannak, akik a nyertes oldalon találhatók. Önöknek hol van a helyük?

Egészében az építőanyagipart jól érintette a járvány és különösen igaz ez a barkácsolásra és a lakásfelújításra. Itt egyértelműen a fellendülés jeleit látni. Az élelmiszerboltok mellett a barkácsáruházak forgalma emelkedett – méghozzá jelentősen. Ehhez járult hozzá a magyar kormány lakásfelújítást támogató programja. Üzemeink ennek következtében teljes kapacitással működnek. A tavalyi növekedés a felújítási programnak köszönhetően idén és jövőre is folytatódik majd – és akkor nem beszéltünk még a lakás Áfa 5 százalékra csökkentéséről, ami szintén növeli majd a keresletet termékeink iránt. Úgy számolunk, hogy idei árbevételünk több mint 20 százalékkal haladja meg a tavalyi rekordot, az EBITDA pedig több mint másfélszeresére nőhet.

Azért azt se felejtsük el, hogy a kormány az egészségiparba lépésüket vissza nem térítendő támogatással is segíti…

Valóban. Sárszentmihályi központi telepünkön egy új, egészségügyi – non-woven – anyagokat gyártó üzem épül 9,46 milliárd forintos beruházással. Ilyen gyártóbázis sehol a környező országokban nincs – sem Szlovákiában, sem Romániában, sem Ausztriában – regionális központ születik tehát. Az üzemépület elkészült, az alapanyaggyártás júliusban indul majd. Terveink között szerepel, hogy az egészségügyi alapanyagokból a jövőben akár késztermékeket – például védőruhát, takarót, műtéti felhasználásra szánt kendőket és textíliákat is előállítsunk. A kormány Egészségügyi Támogatási Programjában egyébként 40 cég kapott támogatást – kétségtelenül a Masterplastnak jutott a legjelentősebb.

A tavaly óta érvényben levő vészhelyzet indokolja ezt a jelentős állami szubvenciót? Vállaltak ezzel valamilyen kötöttséget is?

Németországból jelenleg is tilos stratégiai egészségügyi anyagokat, gyógyszereket kivinni. A tavalyi első hullám idején pedig jól láthattuk, hogy milyen ádáz küzdelem folyt a maszkokért és a védőruhákért, felszerelésekért. Azt vállaltuk, hogy hasonló veszélyhelyzetben a hazai felhasználást részesítjük előnyben, de amikor ez a helyzet elmúlik, az export lesz a meghatározó. Olyan áron kell előállítani ezeket a termékeket, hogy versenyképes legyen mindenütt. A sárszentmihályi üzemhez évi 20 millió eurós árbevételt terveztünk, de ez tovább bővülhet.

A hagyományos termékek esetében is folyamatosan nőnek az igények. Milyen mértékben?

A 3 millió forintos lakáskorszerűsítési támogatás rendkívül kedvező – hasonlóra európai szinten is csak ritkán volt példa.  A hőszigetelés – ami fő profilunk most is – amúgy is felfutóban van. Ez részben annak is betudható, hogy 2021-től megszigorították az újonnan épülő lakások energia előírásait. A hőszigetelő rendszerek piaci növekedése idén rendkívül dinamikus lehet.

Egyik szemünk sír, a másik nevet. A szektor tehát sokévi pangás után fellendülőben van, a haszon nagy részét azonban nem magyar cégek fölözik le…

Pontosítsunk. Magyarországi, de nem magyar tulajdonban levő cégek. Ugyanis a Masterplast fehér holló a szakmában. Rajtunk és a Terrán tetőcserép gyártó cégen kívül nincs más évi 10 milliárd forint feletti árbevételű magyar tulajdonban lévő építőanyag gyártó cég. Kisebbek ugyan vannak a piacon, de a nálunk működő, főleg osztrák, német, francia cégek uralják az építőanyag piacot. A termelés itt folyik, csak a profit megy ki…  Mivel az import ebben a körben nem jelentős, nagyon fontos cél, hogy ezt a trendet valahogy megfordítsuk.

Negyedszázaddal ezelőtt Székesfehérváron garázscégként indultak, ma a budapesti tőzsde kedvencei. A legmerészebb álmuk is megvalósult. Erre azért biztos nem számítottak negyedszázaddal ezelőtt?

Pedig ebben hittünk. Máskülönben nem Masterplastnak, hanem Miniplastnak neveztük volna el cégünket… Komolyra fordítva mindig hittünk abban, hogy nagyvállalat leszünk és kiugrunk a hazai mezőnyből. A Masterplastot ma már a legnagyobb európai cégekkel egy lapon jegyzik, és ennek nemcsak mi, hanem részvényeseink, kisbefektetőink is örülnek. A piac ugyanis mindennél jobb értékmérő, minden nap “ítélkezik” felettünk a részvényeink árfolyam mozgásán keresztül.