Néhány jól megválasztott betű elég lehet a sikerhez?

A kereskedők számára a tickerek olyanok, mint a részvények és a tőzsdén kereskedett befektetési alapok (ETF-ek) logói, sokan a vállalat vagy az ETF neve helyett részvény szimbóluma alapján hivatkoznak a termékekre. A részvénypiacokat megrohanó lakossági befektetők közelmúltbeli áradata közepette minden eddiginél intenzívebb a verseny a „jó” tickerek megszerzéséért.

Eredet

A cégeket jelölő rövid betűkombinációkat tickereknek nevezi a tőzsdei szakzsargon. A név egy, a távíróhoz hasonló szerkezet (ticker tape machine) nevéből ered, amiben a „ticker” szó az eszköz jellegzetes, kattogó hangját fejezi ki. 1867-től kezdve egészen az 1970-es évekig ezeket a gépeket használták a piaci szereplők az információ átadására, ami jelentős előrelépés volt a korábbi, lassabb folyamatokhoz képest, például amikor személyesen kellett átadni az üzeneteket. A hatékonyság miatt a szerkezetből kijövő szalagon (ticker tape) csak a vállalatok neveinek rövidítései szerepeltek.

Ticker szalag 1929-ből. forrás: Maria Russell/dribble

A részvényszimbólumok szerepe

A világ tőzsdéin sok ezer tickerrel találkozhatunk. Valamelyiken látszik, hogy a cég energiát szánt a kiválasztására és próbált valami ötleteset alkotni, míg mások konzervatívabb megközelítést alkalmaztak. Előbbire példa a LUV (Southwest Airlines Inc.) és a FUN (vidámpark tulajdonos Cedar Fair LP), utóbbira pedig az AMZN (Amazon.com Inc.).

Ha a befektetőket teljesen racionálisnak tekintjük, akkor nem lehetne hatással egy részvény teljesítményére az, hogy milyen szimbólum alatt fut a cég a tőzsdéken, mivel ez nem befolyásolja a pénzügyi fundamentumokat. Néhány tanulmány viszont arra enged következtetni, hogy sok befektető nem rendelkezik ezzel a tulajdonsággal.

Egyes kutatások szerint a kreatív vagy könnyen kiejthető ticker áldás lehet. Egy 2009-es és egy erre épülő 2019-es kutatás is azt mutatta ki, hogy az ilyen tickerrel rendelkező cégek felülmúlták a szélesebb piacot, több évtizeden keresztül. „Ha egy szimbólum XGZK, akkor nehezebb megjegyezni” – mondta erről Clifton Green, az Emory Egyetem pénzügyi professzora.

Daniel Oppenheimer, a Carnegie Mellon Egyetem döntéstudományi és pszichológiai professzora szerint az emberek a könnyen feldolgozható információkat részesítik előnyben. A korábbi Amerikai Értéktőzsdén (AMEX, melyet 2008-ban felvásárolt a NYSE) jól kiejthető tickerrel rendelkező részvények hozama 10 százalékponttal meghaladta a kimondhatatlanokat egy nappal a tőzsdei bevezetés után, derül ki egy Oppenheimer és társai által készített 2006-os tanulmányból. Hosszabb távon viszont már csökken a két előbb említett csoport közötti teljesítménykülönbség.

A kimondható és kimondhatatlan tickerrel rendelkező részvények teljesítménye százalékban az AMEX-en 1 nap, 1 hét, 6 hónap és 1 évvel a piacra lépés után 1990–2004 között. forrás: Predicting short-term stock fluctuations by using processing fluency

Valószínűsíthetően a fentebb említett tanulmányok által bemutatott folyamatok mögött nem az áll, hogy a befektetők a vételek előtt tudatosan latba veszik a tickerek rokonszenvességét és kiejthetőségét. Sokkal valószínűbb, hogy tudatalatti történések miatt erősebben vonzódnak bizonyos társaságok részvényei iránt. Emellett fontos kiemelni, hogy ezeket a kutatásokat érdemes fenntartásokkal kezelni, mivel egyrészt egyéb változók is állhatnak bizonyos felülteljesítések mögött, másrészt a kevésbé kimondható szimbólummal rendelkező cégek között is vannak bőven kiemelkedő teljesítményűek.

Érdekességként megemlítek néhány tanulmányt, amelyek nem a szimbólumok, hanem a cégek neveinek értékpapír árfolyamra gyakorolt hatását vizsgálja. Egy tanulmány kimutatta, hogy azok a vállalatok, amelyek nevükbe beletettek egy kriptodevizával kapcsolatos szót (például blokklánc), 30 százalékkal teljesítették felül a piacot a névváltoztatás bejelentése körüli három nap során. Egy ehhez hasonló, 2002-es kutatás pedig arra jutott, hogy azok a cégek, amelyek nevükbe belevettek egy internettel kapcsolatos szót, 74 százalékkal teljesítettek jobban a piacnál a névváltoztatás bejelentése körüli 10 nap során. A dotcom lufi kipukkanása után ennek az ellenkezője volt megfigyelhető, a vállalatok neveinek „internetmentesítését” preferálták a befektetők.

Így válassz!

A ticker kiválasztásához a vállalatnak fel kell vennie a kapcsolatot azzal a tőzsdével, amelyen meg szeretne jelenni és igényelnie kell a szimbólumot. Jogilag senki sem rendelkezik a tickerrel. Minden tőzsde egy olyan rendszerben van benne, amely koordinálja, hogy mely szimbólumok állnak rendelkezésre, és melyek vannak lefoglalva.

Ha rendelkezésre áll egy adott vállalatot érdeklő ticker, akkor lefoglalhatja. Ha jelenleg használatban van, akkor rákerülhet a várólistára. Miután sikeresen lefoglalt egy tickert, a visszaszámlálás azonnal elindul, 24 hónap áll rendelkezésére, hogy használatba vegye.

ZM vagy ZOOM, nem mindegy

Mielőtt belevennénk egy tőzsdei cégbe, ha másra nem is jut idő, annak azért mindenképp érdemes utánanézni, hogy milyen szimbólum alatt futnak a papírjai. Néhány esetet megvizsgálva arra a következtetésre lehet jutni, hogy ezt sok befektető a FOMO-érzés (fear of missing out) okozta sietség miatt nem tette és teszi meg. Ékes példa erre a ZM vs. ZOOM esete. Tavaly márciusban, a pandémia elején teljesen érthető okokból óriási lett az érdeklődés a videóchat platformot működtető Zoom Video Communications Inc. (ZM) részvényei iránt. Ezzel párhuzamosan egy okostelefon alkatrészeket gyártó kínai cég, a Zoom Technologies Inc. (ZOOM) papírjainak kereskedési forgalma is megemelkedett és néha hasonlóan mozgott névrokonával. Sokan a tudatlanságuk miatt vették a ZOOM-ot, de biztosan voltak olyanok is, akik felismerték a ritkán adódó lehetőséget és nagyot nyertek. Az amerikai Értékpapír- és Tőzsdefelügyelet fel is függesztette a Zoom Technologies részvényeivel való kereskedést majd a cég meg is változtatta a tickerét ZTNO-ra.

Egy másik esetben Elon Musk „Use Signal” tweetje, amelyben a követőit a Signal nevű üzenetküldő-applikáció használatára szólította fel, zavart keltett az amatőr befektetőkben, ami a Signal Advance Inc. (SIGL) részvényeinek felfutásához vezetett, annak ellenére, hogy ennek a cégnek semmi köze nincs a Musk által említett applikációhoz.

TSLA és TLSA százalékos árfolyamváltozása 2020.01.02. és 2020.07.29. között. forrás: Bloomberg Terminal

A fentiekhez hasonló esetek voltak még a következők: Twitter (TWTR) vs. Tweeter Home Entertainment Group (TWTRQ), Snap Interactive (STVI) vs. Snap (SNAP), Tesla (TSLA) vs. Tiziana Life Sciences (TLSA).

A célpont: retail

A Robinhood játékszerű kereskedő-alkalmazásának, valamint a díjmentes kereskedésnek a felemelkedése az amatőr részvétel fellendülését eredményezte: a retail befektetők ma már egy jelentős részét adják az amerikai részvénypiaci forgalomnak. A kreatív tickerek vonzóbbak lehetnek az új befektetők ezen szegmense számára. A tőzsdén lévő vagy tőzsdére készülő vállalatoknak megéri egy kis időt és energiát szentelni a megfelelő ticker kiválasztására, mivel a fentebb említett, tapasztalatlan, érzelmeket és az irracionalitást kizárni nem képes csoportot ilyen apróságokkal is meg lehet győzni akár.

A cikk szerzője Lotz Barnabás, a Budapest Investment Club tagja.