OK Boomer

OK Boomer – avagy az élesedő generációs feszültség

Nemcsak a nulla kamatok növelik az Y és a Baby boomer generáció ellenállását a fennálló gazdasági és politikai berendezkedéssel szemben, hanem az a környezet is, amit az idősebb generáció alakított ki.

A következő fogalmakkal érdemes tisztában lenni, ha az OK Boomer egyre terjedő kifejezést meg szeretnénk érteni:

  • Baby boomer: 1946-1965
  • Y generáció: 1980-1996
  • Z generáció: 1996-2015

A meme valójában egy növekvő gazdasági/környezeti/társadalmi feszültségre épül. Az irónia azonban abban rejlik, hogy a boomerek elítélik az Y generációt, holott maguk a boomerek teremtették számukra azt a környezetet, amivel ma szembesülniük kell. A leggyakrabban jellemzően ezekkel a kihívásokkal szembesülnek az Y generáció tagjai:

  • diákhitelen keresztüli eladósodottság
  • általános gazdasági instabilitás
  • globális felmelegedés

Holott, a Boomer-ek szavaztak Trumpra, a Brexitre, és a vagyonhatáson keresztül ők válnak egyre gazdagabbá.

A befektetésekre jelentős hatása lehet a fiatalabb generációknak. A fenntartható és/vagy zöld eszközök egyre nagyobb népszerűségnek örvendhetnek, sőt akár a hagyományos, vállalati fundamentumokon alapuló befektetéseket egyre kevésbé preferálhatják.

Mik az éles különbségek a Baby boomerek és az Y vagy akár a Z generációsok között?*

  • Gazdasági: A munkanélküliségi ráta 8,8% a fiatalabb generáción belül, ami historikusan magas a hasonló életkorú előző generációkhoz képest. Mi több az alkalmazott Y generációsok bérei 7,6%-kal estek a 2008-as válság óta.
  • Társadalmi: A nőknek 23 helyett 27 év, a férfiaknak 26 helyett 29 év a házasságkötéskori átlagos életkor. Ez nagy változás 1990 óta.
  • Fogyasztói: kevesebb a nagy beruházás, vagyis a 25 és 34 év közöttiek lakásbirtoklási aránya a 2010-ben 42%-ra esett az 1980-beli 52%-ról. Az új autó vásárlásoknak mindössze 27%-át adja az Y, szemben az X generáció 38%-os arányával.
  • Politikai: eltűnőben az „Amerikai álom”. Egy 2013-as felmérés szerint az amerikaiak 15%-a hisz abban, hogy a mai utódok/gyerekek jobban fognak élni, mint a szüleik.
  • Vállalkozószellem: A felmérésben megkérdezettek több mint 50%-a azt válaszolta, hogy szívesebben építene saját vállalkozást, minthogy alkalmazotti sorban dolgozzon. Ebből 38% azonban elhalasztaná a vállalkozás indítását amiatt, hogy egyre nehezebb a hitelekhez hozzáférni.

*Egyesült Államokbeli statisztikák

Jelentős és széleskörű társadalmi változások zajlanak a szemünk előtt, a tényleges hatásaik akár évtizedeken keresztül is érezhetők lehetnek majd. Most vélhetően az „ezredfordulós” generáció térnyerésének elején lehetünk, de fokozatosan egyre nagyobb erőt áldozhatnak a status quo lebontására.

Forrás: https://www.theatlantic.com/sponsored/deloitte-shifts/making-it-millennial/259/