Spanyolviasz helyett

Egy dunakanyari iskola tanárai látogatást tettek Finnországban az ottani közoktatást tanulmányozandó. Évtizedek óta lehet tudni, hogy a finn oktatási rendszer kiváló (a 2016-os összesített PISA-rangsorban második Európában, első Észtország – előkelő rokonok), hogy gyerekközpontú, hogy nem nyomja agyon a személyiséget, hogy decentralizált, hogy minden állami iskola közel egyforma minőségű (nincs elit-, ahogy nincs deklasszált állami suli sem), hogy nem mazsoláz ki, nem szegregál, hanem kiegyenlít, hogy nem a felülről lefelé erőltetett tudásátadást hangsúlyozza, hanem a kooperáción alapuló együttes munkát, hogy a tanároknak nagy az oktatási szabadsága, meg vannak becsülve, ezért nem kontraszelektáltak, stb., stb. Tehát röviden nem 19. századi, hanem 21. századi iskola a finneké. Simán át lehetne venni belőle mindent, ami jó, tehát nem kell feltalálni a spanyolviaszt, csak akarat kérdése: nem lehet azt mondani, hogy nem tudható, mit kellene csinálni.

Forrás: Vakmajom a Facebookon