feb.
7
2019

Supra-őrület

Ugyan még csak néhány nap telt el legutóbbi autós írásunk megjelenése óta, máris itt egy újabb, elképesztő leütési magasságba jutó autóárverés. A Toyota ugyanis jótékony célra ajánlotta fel új generációs, a piacra 2002 után visszatérő legendás sportautójának első példányát, a gyártósorról éppen csak legördült, 20201-es alvázszámú GR Suprát.

A Supra név először 1978-ban, mint a második generációs Celica nagyobb és erősebb kivitele jelent meg a Toyota kínálatában, majd hamarosan már önálló modellként vált legendává – az A40 kódjelű első szériát három további Supra-generáció követte. Habár gyártása 17 évvel ezelőtt véget ért, a Suprára a mai napig áhítattal tekintenek a sportautó-rajongók szerte a világon.

Az új Supra a TOYOTA GAZOO Racing-nél – innen a GR típusnév -, a Toyota globális motorsport programját felügyelő részlegénél készül. Az árverésre bocsátott, különleges kivitelű autót – melynek matt sötétszürke fényezését matt fekete könnyűfém felnik, vörös külső tükörházak és szintén vörösben pompázó utastér teszi teljesen egyedivé – a Barrett-Jackson aukciós ház gondjaira bízták, akik január 19-én az arizonai Scottsdale-ben árverésre is bocsátották a modellt. Az autóért végül elképesztő összeget adtak, hiszen 2,1 millió dollárért – közel 600 millió forintért – talált gazdára.

A leütési ár ráadásul számottevően magasabb, mint amit a közelmúltban jótékony célra elárverezett elsőpéldányos szupersportautókért fizettek, hiszen az új Shelby GT500 első példánya „csak” 1,1 millió dollárt, a Chevrolet Corvette Carbon 65 Edition pedig 1,4 millió dollárt ért meg a nyertesnek. A bevételből fele-fele arányban részesül a szívbetegségek és a stroke ellen küzdő American Heart Association (az USA legrégebbi és legnagyobb önkéntes szervezete), illetve a 2006-ban, háborús veteránok és családtagjaik megsegítésére létrehozott Bob Woodruff Alapítvány.

További szépsége a történetnek, hogy még az a tény sem tudta eltántorítani céljától az autóért végül őrületesen magas árat fizető vevőt, hogy a rosszmájúak szerint ez nem is egy igazi Toyota, „csak” egy átmatricázott BMW, hiszen a lemezek alatt bajor technikát találunk. Az autót persze minden szükséges extrával felszerelték a japánok, a motorhoz viszont valóban nem nyúltak, így maradt a BMW-től származó 3 literes, turbófeltöltős sorhatos 335 lóerővel és közel 500 Nm nyomatékkal. Mindezt a teljesítményt egy nyolcfokozatú automataváltó közvetíti a kerekek felé. Ezekkel a paraméterekkel az újdonság 4,2 másodperc alatt katapultál nulláról 100 km/órás sebességre.

Bajor gének ide vagy oda, az autó vonzerejét néhány egyedi részlettel mégis csak sikerült tovább fokozni. A műszerfalon elhelyezett plakettet személyesen Akio Toyoda, a Toyota Motor Corporation elnöke írta alá, aki egy motorburkolatot is szignózott, amit vagy közvetlenül a hathengeres erőforrásra szerelve, vagy külön bekeretezve kaphat meg az új tulajdonos – ahogyan szeretné. Hiszen mindent a kedves (és vagyonos) ügyfélért. De a „Supra-portfólió” ezzel még koránt sem volt teljes. Járt az autó mellé még egy komplett NASCAR VIP élménycsomag is (egy személyre szabott versenyoverall, a felvezető autó vezetése egy futamon, valamint egy élményautózás a korábbi profi NASCAR pilóta, Michael Curtis Waltrip mellett).

A Toyota Supra ötödik szériájának kereskedelmi forgalmazása csak ez év nyarán, egy limitált példányszámú, sorszámozott különkiadással (Launch Edition) indul Észak-Amerikában (ahol 1500 db autó kerül piacra), illetve Európában (900 db autó). Az értékesítés első évében tehát mindössze ez a 2400 szerencsés vásárló juthat hozzá az új japán csoda-kupéhoz. A valódi sorozatgyártás csak 2020-ban indul.

Nem kérdés, hogy az ős Toyota Supra minden egyes generációja a maga idejében kiváló sportautó volt, a legenda feltámasztását pedig már világszerte régóta várták a rajongók. Az sem kérdés, hogy jelenleg (még) bőven van elköltésre váró pénz a világban, ez az autó (illetve az aukció) pedig kiváló lehetőséget teremtett erre. (Csak érdekességképpen, az aukción elért leütési összeg mintegy 38-szorosa a Launch Edition verzió listaárának.) Azt gondolom, hogy az autót jó eséllyel befektetési- és/vagy marketing céllal vásárolta meg a végső nyertes, mégpedig azzal a biztos tudattal (avagy hittel), hogy ez egy „tuti” fogadás a részéről. Azt is gondolom, hogy ez után a hosszú be-, illetve felvezetés után szinte garantált a típus üzleti sikere, amiből más Toyota modellek, azaz végső soron az egész vállalat profitálhat. Ezért a tökéletes felvezetésért pedig csillagos ötös jár a Toyota marketingeseinek – nem kérdés, hogy a kívánt célt maradéktalanul elérték. A történet számomra legfontosabb üzenete mégis a jótékonyság.

És ha már jótékonyság – február 16-áig hazánkban is fut egy hasonlóan karitatív célokat szolgáló autóárverés. Kérem, feltétlenül nézzék meg az aukció hivatalos weboldalán is elérhető beharangozó videót. Bud Spencer és Terence Hill rajongóknak egyenesen kötelező!