„Szart adtak el a befektetőknek”

Mohai György és Zsembery Levente előadása után a Budapesti Értéktőzsde mai konferenciáján egy kerekasztal-beszélgetés következett, ahol Pál Árpád, Szabó László, Tordai Péter, Vízkeleti Sándor társalgott arról, hogy hogyan kell tőzsdére vinni egy vállalatot.

Szabó László, a Concorde Alapkezelő egykori szakembere, aki ma már magánbefektetőként aposztrofálja magát, úgy nyilatkozott a panelbeszélgetésben, hogy szerinte az időzítés a legfontosabb egy tőzsdei bevezetés esetében. A szakember szerint a megfelelő időben „a befektetőknek a szart is el lehet adni”. Példaként a hazai piacról az AAA Auto bevezetését említette a befektető, amely szerinte nagyon rossz sztori volt, mégis megvásárolták a kibocsátott részvényeket, a cég sikeres kibocsátást tudott végrehajtani.

Szabó szerint az amerikai bankok elmúlt hónapokban végrehajtott részvénykibocsátásai is ugyanilyen példák, ott ugyanis a „mark to market” szabály eltörlésével kitűnő környezetet teremtettek a hatóságok a banki részvénykibocsátásokhoz, a bankok pedig meg is lovagolták ezt. „Szart adtak el a befektetőknek” – fogalmazott Szabó László.

Vízkeleti Sándor, a Pioneer Alapkezelő vezérigazgatója és Pál Árpád, a Bank Sal. Oppenheim Magyarországi Fióktelepének igazgatója úgy vélte, hogy a társaságban rejlő befektetési sztori, illetve a menedzsment hozzáértésének bizonyítása, valamint a vezetőkről gyűjtött személyes befektetői tapasztalatok a legfontosabbak.

Tordai Péter, a KBC Securities Magyarországi Fióktelepének vezető elemzője csatlakozott az előtte szólókhoz és még egy dolgot hangsúlyozott, mégpedig a PR-nek, a kommunikációnak a fontosságát. „Erre egyszerűen nem lehet túl sok hangsúlyt fektetni” – vélte Tordai.

A panelbeszélgetésben elhangzott, hogy mivel a banki finanszírozási csatornák beszűkültek, a tőzsdei részvénykibocsátás mint finanszírozási forma előtérbe kerülhet. Ugyanakkor ehhez az is kell, hogy a tulajdonosok lejjebb adjanak árelvárásaikból, hiszen nyilván nem lehet 18-as P/E ráta mellett eladni egy átlagos részvényt akkor, amikor a vállalati kötvényhozamok az egekben járnak.

A résztvevők egyetértettek abban, hogy egy IPO sikere kapcsán kulcsfontosságú a tőzsdére készülő vállalat mérete is. 100 millió euró piaci kapitalizáció alatt az egyes vállalatokat várhatóan nem fogja túl nagy figyelem övezni, de természetesen e felett sem garantált a siker, ha nem elég nagy a közkézhányad.

„Legalább 10-20 millió eurós nagyságrendű közkézhányad kell a piacra ahhoz, hogy egy igazán sikeres, megfelelő likviditású tőzsdei bevezetés történjen” – vélte Pál Árpád.

Tordai Péter hozzátette, hogy sikeres részvénykibocsátást szerinte csakis úgy lehet végrehajtani, ha a befektetők információigényét maximálisan kielégíti egy adott társaság. „A részvényeseknek kellenek a hírek, kellenek a cégről készült elemzések és egyebek” – mondta az elemző.

Forrás: Portfolio.hu – 2009. június 9.