Űrturizmus

„Kedves utasaink! Ha balra tekintenek, az ablakon túl a Nemzetközi Űrállomást látják!”

Az előbbi mondat talán kicsit irreálisan hangozhat a legtöbb olvasó számára, hiszen ahhoz, hogy valaki feljusson a világűrbe, igen kiváltságosnak kell lenni. Kevés emberből lesz hivatásos asztronauta, a szakma kitűnő fizikai és szellemi rátermettséget igényel, és még ha büszkélkedhet valaki ilyen ritka adottságokkal, akkor is igen kicsi az esély rá, hogy űrhajós váljon belőle. Sokan álmodnak arról, hogy egy napon mégis eljutnak a világűrbe, hogy megtapasztalhassák a súlytalanságot és azt a csodálatos látványt, ami odafent a szemek elé tárul.

Az űrturizmus múltja

Bármilyen meglepő, a világűrben már jártak turisták, az ilyen utazások leginkább a 2000-es években voltak gyakoriak. A 2001-től 2009-ig tartó időszakban 7 ember járt az űrben turisztikai céllal, 8 repülés során. Az első közülük Dennis Tito amerikai üzletember volt, aki egy egyhetes üdülésért a Nemzetközi Űrállomáson 20 millió dollárt fizetett. A további vállalkozó kedvű utasok is hasonló árat fizettek az utazásért, jellemzően 20-25 millió dollárt. Érdekes tény, hogy Charles Simonyi magyar származású üzletember kétszer is benevezett erre az utazásra.

Az utazásokat azonban nem az USA szervezte, mint ahogy azt elsőre gondolhatnánk, a turisták egytől egyig az Orosz Űrügynökség közreműködésével utaztak, Szojuz űrhajókon. A program azonban 2010-ben végleg leállt, így azóta már az sem tudja meglátogatni a világűrt, aki hajlandó lenne a borsos árát megfizetni.

Eltűnt a kínálat, megmaradt a kereslet

Ahogyan az Orosz Űrügynökség leállt az űrturisták kiszolgálásával, egyre erősebb lett a késztetés a piacon, hogy valaki átvegye az eddigi kínálat szerepét. Ha pedig sikerül a szolgáltatást kevésbé csillagászati áron nyújtani, sokkal több embert is el lehetne érni az űrutazással. Ahogy fejlődött a technológia az évek során, egyre nagyobb hype alakult ki ezen új iparág körül, számos ígéretes projekt született, melyek jó eséllyel fognak turistákat vinni az űrbe az elkövetkezendő években.

Ki fog belőlem asztronautát csinálni?

Az űrturizmus versenyében nyugodtan kijelenthetjük, hogy a Virgin Galactic halad az első helyen. A Virgin csoporthoz tartozó vállalatot 2004-ben alapították, azóta igyekeznek a cég zászlaja alatt turistákat juttatni a világűrbe. Az első repülésüket 2009-re tervezték, de számos tényező hátráltatta őket az évek során. Komoly pofon volt a cég számára a VSS Enterprise elnevezésű kísérleti űrhajó 2014-es katasztrófája. A SpaceShipTwo kategóriába sorolt jármű lezuhanásának következtében az egyik pilóta elhunyt, a másik pedig súlyosan megsebesült.

A baleset nem vetett jó fényt sem a cégre, sem a kialakulóban lévő iparág egészére, azonban a fejlesztések nem álltak meg. A VSS Unity fejlesztésénél és tesztelésénél már jóval óvatosabban jártak el, majd a sorozatos teszteket siker koronázta, a jármű többször eljutott a világűrbe, így a két pilóta hivatalosan is elismert asztronauta lett. A legmodernebb, SpaceShipThree kategóriába sorolt jármű, a VSS Imagine már utasokat is fog szállítani.

A VSS Unity, ahogy leválik az őt szállító járműről 2019-ben, CNBC

A hosszas fejlesztési folyamatok nagy tőkét emésztettek fel, így a vállalatnak számos befektetőre volt szüksége. A Virgin Group 100 millió dollárt fektetett a cégbe, az Aabar Investments pedig 280 millió dollárt, 31,8 százalékos részesedésért cserébe. Ugyanez a csoport később további 110 millió dollárral 6 százalékkal emelte meg a részesedését. Az Egyesült Arab Emírségek állami tulajdonú befektetési alapja saját országukat tervezi a későbbiekben előnyökhöz juttatni a részesedések segítségével a Virgin Galactic tevékenyégéből.

A cégnél már most lehet előre foglalni helyeket az űrutazásokra, egy bizonyos előleg fejében. A végső ára egy ilyen utazásnak várhatóan 250 000 dollár lesz, de ha hinni lehet a társaságnak, ezt idővel 20 000 dollárra tudják majd csökkenteni, ami egy jóval kedvezőbb és elérhetőbb ár, már egy vagyonosabb középosztálybeli is meg tudja majd engedni magának. Az utazások előjegyzése igen jól halad, már több mint 1000 fő regisztrált náluk, köztük például Brad Pitt vagy Tom Hanks is. Az első utazás várhatóan 2022-ben lesz esedékes.

A Virgin Galactic mellett számos cég törekszik arra, hogy megnyissa a világűrt a turisták számára. A legnagyobb riválisként a SpaceX nevezhető meg. Ők, bár tapasztaltabbak az űrutazás mikéntjében, messzebb járnak a megvalósítástól, hiszen merőben más jellegű utakat terveznek. Míg a Virgin űrhajója csak rövid időre hagyja el a légkört, addig a SpaceX olyan utakat tervez, amelyekkel az érdeklődők akár a Holdig is eljuthatnak. Érdekes, említésre méltó koncepcióval rendelkezik a Jeff Bezoshoz köthető Blue Origin, az ő megoldásuk hagyományos rakétákat alkalmaz a Virgin inkább repülőre hajazó megoldása helyett. Már ők is túl vannak az első tesztrepüléseken, azonban jegyeket még nem árusítanak.

Mit gondolnak a befektetők?

A Virgin Galactic részvényei a 2019 októberi IPO óta kereskedhetők a New York-i tőzsdén.

A SPCE árfolyama az IPO óta, TradingView

A vállalatnak – az utolsó negyedéves jelentése szerint – még nem sikerült a tevékenységéből profitot realizálnia, 74 millió dollár veszteséget termelt. Más űrturizmussal foglalkozó cégekkel sajnos egyelőre nem kereskedhetünk, azonban, ha hihetünk a híreszteléseknek, a SpaceX-nek belátható időn belül lesz részvénykibocsátása.

A befektetők között egyre forróbb téma az űr, űrkutatás és az ide kapcsolódó különböző tevékenységek, mint a cikkben vizsgált űrturizmus. A növekedési részvények óriási felfutása, és a jövő technológiáiba vetett óriási bizalom éreztette ezen a területen is a hatását, bár az egyik legnagyobb technológiai kihívásokkal birkózó területről van szó. Számos tőzsdén jegyzett cég foglalkozik űrkutatással, akár új tevékenységként is, mint például a Nokia (NOK). A különböző alapkezelők is meglátták már a lehetőséget a területben.

Az egyik leginkább a világűrre koncentráló ETF a beszédes tickerrel rendelkező Procure Space ETF (UFO). Az alap befektetéseinek 80 százalékát olyan cégek alkotják, amelyeknek űrrel kapcsolatos tevékenységekből származik legalább a bevételük fele.

A Procure Space ETF (UFO) árfolyamának alakulása 2020-tól, TradingView

Nagy löketet kaptak a közelmúltban a területtel foglalkozó cégek papírjai, mivel a nagysikerű ARK elindította a Space Exploration & Innovation ETF (ARKX) nevű termékét, amely az űrkutatással és a kapcsolódó területekkel foglalkozik. Ugyanakkor az ARK-ot számos kritika érte, hogy az űrkutatással foglalkozó ETF-ében allokáció szempontjából a Virgin Galactics csak a 21. helyen (1,83%) szerepel, olyan nem űrkutatással foglalkozó vállalatok mögött, mint az Alphabet, Amazon vagy Nvidia.

Érdemes tehát figyelemmel követnünk az iparágat, hiszen a rohamos technológiai fejlődésnek hála egyre komolyabb profit lehetőségek jelennek meg a cégek számára. Az első ilyen gyakorlatban megjelenő lehetőség a kommunikációs megoldásokon felül az űrturizmus, melyből akár a befektetők is profitálhatnak. Talán egy évtizeden belül a szerencsésebbek maguk is felülhetnek egy Virgin Galactic repülőre, hogy megtapasztalhassák az emberiség egyik legnagyobb vívmányát: az űrutazást.

A cikk szerzője Ótott-Kovács Gábor, a Budapest Investment Club tagja.