Üzleti utak

Néhány hete az HSBC ügyvezetője, Noel Quinn bejelentette, hogy elképzelése szerint nagyjából felére fogja lecsökkenti üzleti útjainak számát a pandémiát megelőző szinthez képest, ha elmúlik a veszély. Más angol bankok arra vállalkoztak, hogy az üzleti útjaik által okozott karbonkibocsátást a felére csökkentsék. Bár sejthető volt, hogy a világjárványnak lesznek hatásai, ezek a kijelentések azért elgondolkodtatóak.

Ezen cégek vezetői és részvényesei gyakorlatilag egyik pillanatról a másikra eszméltek rá, hogy miképpen lehet az üzletet fenntartani, ha nincs lehetőség az ügyfelekkel és partnerekkel való személyes kontaktusra. Szintén rendkívül látványosan megmutatkozott ennek közvetlen anyagi haszna, hiszen csak a HSBC 300 millió dollárt spórolt az üzleti utak hiányával 2020-ban. Bár a személyes kontaktusok szükségességét ezek a cégek sem kérdőjelezik meg, de ma már sokkal világosabban látják, hogy létezik az üzletmenetnek egy anyagi és természeti erőforrásokat sokkal kevésbé terhelő módja.

Az elemzők, iparági szakértők véleménye erősen megoszlik a kérdésben. Egyesek szerint csak rövid távú a változás, pár év alatt visszatér a 2019 előtti állapot. Illetve abban bíznak, hogy az elmúlt egy évben kimaradt üzleti utak által okozott elhalasztott kereslet támaszt jelent majd az iparág számára a közeljövőben. Szerintem ugyanakkor ezen a téren sokkal gyorsabb és tartósabb lesz a változás és ezt támasztják alá a fenti vállalások, kijelentések. Ezek a példák a pénzügyi szektorból származnak, az átlagos csökkenés jó eséllyel kisebb lesz ennél.  A Citigroup londoni részvényelemzési vezetője inkább egyharmados csökkenést tart valószínűnek, ami szerintem még mindig nagyon komoly hatással lehet a légitársaságokra és az üzleti célú szálláshelyekre, illetve a nekik kitett beszállítókra. Esetükbe a kereslet kis mértékű csökkenése is nagy probléma a sok fix, beruházás jellegű költség miatt. Ráadásul a keresleti oldal nagyon rugalmasan tudja alakítani az igényeit, miközben a kínálati oldal pont az előbbiek miatt nagyon rugalmatlan.

Az animált ábra a repülős üzleti utak megoszlását mutatja annak célja szerint. Bár nehéz megítélni, hogy mely kategóriák pontosan mit takarnak, de ez alapján egyáltalán nem tűnik számomra irreálisnak, hogy rövid időn belül negyedével, ötödével csökkenjen az ilyen utak iránti kereslet. Egyes becslések szerint az üzleti utak átlagosan több, mint felét teszik ki a légitársaságok profitjának. Ez persze légitársaságonként rendkívül változó lehet, de összességében ez a megdöbbentően magas szám nem sok jóval kecsegtet ennek a szektornak, ha a fenti becslések beigazolódnak. Meglátjuk, hogy mit hoz a jövő, mindenesetre a pandémiát követően a keresleti oldalon működő cégeknek egyre nehezebb lesz elmagyarázni részvényeseiknek, hogy a marginok iránti ádáz küzdelemben miért költi átlagosan árbevételük nagyjából egy százalékát ilyen jellegű szolgáltatásokra.