Vasútfejlesztés magyar és kínai módra

Amint már korábban említettem írásaimban, elővárosi vonattal közlekedem a mindennapokban, akkor, amikor nincs vírushelyzet. A Budapest Nyugati-Veresegyház -Vác vasútvonalon utazom, melyet 1911. szeptember 2-án nyitották meg a forgalom számára. 2019-ben felújították a sínpályát, ezáltal átlagosan 5 km/h-val sikerült az átlagos sebességet növelni. Jelen pillanatban 60 km/h a legnagyobb sebesség, amivel a sínpálya terhelhető, igaz, ezt tervezik 80-100 km/h-ra növelni. Hogy mikor, nem tudni pontosan.

Nemrégiben olvastam egy kínai internetes portálon, hogy Kínában a meglévő vasútvonalakat folyamatosan fejlesztik, így a maximális elérhető sebesség 200-250 km/h lesz. Az újonnan épülő vonalakat pedig már úgy építik, hogy a 250 km/h sebességet bírják. A távolsági vasúthálózat maximális sebességét 350 km/h-ra fejlesztik fel, illetve építik meg. 2035-ig a mostani 120 000 km hosszú vasúti útvonalat 200 000 km hosszúra tervezik bővíteni, ezen belül is 70 000 km lenne a nagysebességű pálya. A vonatokon már az 5G technológia is elérhető lesz.

Ezzel kapcsolatosan több gondolatom támadt. Belegondoltam abba, hogy mit is jelentene számomra, ha itthon is kínai sebességgel juthatnék be a Nyugati pályaudvarra. A mostani átlagos menetidő lerövidülne negyvenről tizenöt percre! Igaz, így nem maradna időm olvasni a zötykölődés alatt. Ezek után szívesen megnézném az M3 autópálya bevezető szakaszát is. Kíváncsi lennék rá, hogy hányan szeretnének 15 perc kényelmes vonatozás helyett órákat a dugóban tölteni. Élve azzal a felvetéssel, hogy az összes kertvárosi vonalon megvalósulna a fejlesztés, szerintem a belvárosi közlekedési és parkolási helyzet is jelentősen javulna, akár meg is oldódna, és a budapestieknek sem kellene folyamatos dugókban ülniük. Vélhetően többen mernének kerékpárra pattanni. Garantáltan jobb lenne a fővárosi levegő minősége is, ami kevesebb szmog által kiváltott légúti megbetegedést jelentene. Összességében jelentősen javulhatna a fővárosban élők életminősége. Azonban sajnos az az érzésem, hogy a leírtaktól oly messze sok-sok év távolságra vagyunk, mint Makó Jeruzsálemtől.