Zoom: kakukktojás a technológiai részvények között

Mi a közös a Volkswagenben, a Boeingben, a Citibankban és az ExxonMobilban? Hogy ezek az ikonikus vállalatok hiába meghatározóak a saját iparágukban, a Zoom a maga 150 milliárdos értékével már mindegyiknél többet ér. Hogy lehet ez, tettük volna fel a kérdést évekkel ezelőtt, mikor még nem volt megszokott, hogy egyes szoftvercégek értéke pillanatok alatt körözte le a hagyományos szektorok piacvezetőit? Azonban az élet, és a koronavírus okozta változások egyelőre a szoftvercégek befektetőit igazolják. A hálózati hatás által kialakult platform jelleg és a felhasználószám növekedése úgy tűnik valóban gyors profitnövekedéshez vezetett, így egyes szoftvercégek – ezeken belül is elsősorban a FAANG részvények – már nemcsak értéküket, de jelenlegi profittermelésüket tekintve is megelőzték a régi nagyokat. A hálózati hatás védi a szoftvercégeket az új belépők okozta versenytől, míg az online világ szerepének növekedése garantálja a piacon megszerezhető profit növekedését. Ha az előbbi hatás nincs is mindig jelen, mint például a Netflix, vagy a nemrég IPO-zott Snowflake esetében, a növekedési kilátások adottak, néhány gyengébb negyedéves adat pedig nem rengeti meg a befektetők hitét az tíz-húsz éves kilátásokat tekintve.

Ami miatt mégis érdemes elővenni a Zoom részvényt, hogy itt vélhetően se platform, se növekedés nem lesz, miközben a vállalat még a technológiai vállalatok között is a legdrágábbak között van. A legutolsó negyedév számait kivetítve, amelyekben már bőven benne van a Covid pozitív hatása, a Zoom az éves árbevételének 56-szorosán, profitjának 200-szorosán forog.

Mit tud a Zoom, ami miatt imádják a befektetők? Állítólag mikor 2007-ben a Dropbox alapítóját kérdezték, hogyan fog túlélni a vállalata, ha legalább száz versenytárs tudja ugyanazokat a technikai megoldásokat nyújtani, mint a Dropbox, a CEO a szkeptikus befektetőknek a következőképpen válaszolt: és használták már valaha az egyiket is a száz közül? Valami ilyesmi a helyzet a Zoommal is. Hiába nem a Zoom lépett elsőként a piacra, hiába a sok versenytárs, aki tudja „ugyanazt”, a Skype, a Teams, a Webex, a Google Hangouts, valamiért mégis a Zoom terjedt leginkább el a koronavírus okozta helyzetben. A Zoomot a legegyszerűbb használni: nem kell regisztrálni, elég a linket odamásolni a partner meghívásához, érthető az a néhány gomb, ami ott van, nem fagy le és nagyjából jól lehet kommunikálni a másikkal akkor is, ha az internet adta körülmények nem a legjobbak. Bár én személyesen jól megvagyok a Teams vagy a Webex szoftverével is, nem lehet véletlen a Zoom gyors terjedése.

Mivel azonban a hálózati hatás okozta védelem itt nincs jelen, hiszen sem időbeli, sem pénzbeli költséget nem jelent a felhasználóknak Zoom helyett mondjuk Teamst használni, ha utóbbi valamiért jobban beválik, a versenytársak fejlődése könnyen okozhat negatív meglepetést a jövőben. De még ha el is fogadjuk, hogy a Zoom versenyhelyzete stabil marad, a piac növekedésének kérdése akkor is kérdéses. Milyen növekedés kell, hogy kijöjjön a jelenlegi 150 milliárdos kapitalizáció? A Morgan Stanley elemzőinek véleménye alapján, akik 350 dolláros részvényárat becsülnek 115 milliárdos kapitalizáció mellett (körülbelül 35%-os esés lenne a jelenlegi árfolyamhoz képest), a következő növekedés mellett teszik le a voksukat.

Az ábra alapján, ha a Zoom árbevétele éves 26%-ot növekszik 15 éven keresztül, úgy kijöhet egy olyan ár, ami 35%-kal kevesebb a mostaninál. Nőhet ennyit, akár többet a Zoom? Az én válaszom, hogy ez a lehetetlen kategória. Képzeljük el, hogy egy vírus és gazdasági szempontból is rossz, de a Zoom szempontjából jó tél után megérkezik a vakcina. Eltelik néhány hónap, az élet jórészt visszatér rendes kerékvágásba, de sokkal többet dolgozunk majd otthonról, mint előtte. Ez a Zoom szempontjából a legjobb szcenárió. 2021 őszétől nézve a jövőt, vajon ki lehet az, aki új Zoom felhasználó lesz? Nagyon nehéz elképzelni ilyet, hiszen aki akarta, addigra már előfizetett a szolgáltatásra. Nehéz elképzelni, hogy a mostani extrém helyzetben a vállalatok ne vennék meg azokat a Zoom előfizetéseket, amelyekre szükségük van. Elképzelhető, hogy aki nem vásárolt tavasszal az most még bővít, de a növekedés jó részén már valószínűleg túl vagyunk. A videóbeszélgetések piaca egy általában növekedésben levő piac, de a koronavírus okozta helyzet most nagyon sok évnyi növekedést hozhatott előre, a következő fél-egy év utáni években szerintem nem lesz érdemi növekedés, csökkenést is el tudok képzelni. Igaz, az ügyfelek lemorzsolódásától talán nem kell annyira tartani, mivel a havi 15 dolláros díj, amit egy cégben sokszor elég néhány embernek megvásárolni, nem jelent érdemi költséget. Ma körülbelül 15 milliónyi fizetős felhasználó mellett 300 millióan használnak Zoomot. Vállalaton belüli, vállalatok közötti megbeszélések, konferenciák, köz- és egyetemi oktatás, ezekben a hónapokban is online működnek, és valószínűleg sokkal inkább most mennek ezek online, mint kettő vagy öt év múlva fognak. A Zoom befektetők erről egészen mást gondolnak, ha visszaszámoljuk a részvényár mit üzen nekünk.

Miből jöhet még profitnövekedés? Egy szoftvercég esetében jogosan merül fel, hogy egy újabb felhasználó már arányosan jóval kisebb költségnövekedést okoz, a fix költségek magas aránya miatt. Ebben az esetben viszont ez a hatás már nem okoz érdemi változást a menedzsment kommunikációja alapján sem, néhány hete nyilatkozta a cég, hogy maximum 25%-os működési eredményhányadot tudnak elképzelni hosszú távon. Árat emelni sem lesz egyszerű. A havi 15 dolláros díj nem olcsó a versenytársakhoz viszonyítva, a Microsoft például a Teamst kapcsoltan adja majd alacsony költséggel vagy ingyen az officehoz. Harmadik lehetőség, hogy a vállalat valamilyen kapcsolt termékkel áll elő, amellyel egyre inkább uralkodóvá válik az online kommunikáció területén általánosságban is. Ilyen lehetőségek felmerülhetnek a Zoom számára a jövőben, de ma nem tűnik úgy, hogy ezekkel még csak minimálisan is indokolni lehetne a vállalat értékét.

Érdemes-e shortolni a Zoomot? Ebben már kevésbé bátran foglalok állást. Azt gondolom középtávon ez nagyon jó eséllyel egy megtérülő fogadás lesz, bár látva az elmúlt hónapok árfolyammozgását, szinte minden kis pozitív hírre óriásit ugrik a részvényár. Ha csak rövid távon gondolkodunk, a következő egy-két negyedév romló vírushelyzetét, és a helyzetre lassabban reagáló vállalatok vásárlásait figyelembe véve jöhetnek még pozitív meglepetések, de a vírus eltűnésével eljön majd az igazság órája. Ki fog derülni, vajon békeidőkben is képes-e úgy növekedni a Zoom, ahogyan azt más technológiai részvényeknél látjuk, és ahogy arra egyébként a befektetők is számítanak? Én nagy negatív meglepetésre számítok.